Coop snupper markedsandele efter storkøb

Coop omfatter blandt andet Coop Mega, Coop Obs!, Coop Prix, Coop Smart Club, Coop Marked, Coop Extra, ICA Supermarked, Rimi og Matkroken. Arkivfoto. Foto: MIRIAM DALSGAARD/POLFOTO
Udgivet Opdateret

Coop Norge køber ICA Norge for 2,5 milliarder kroner, hvilket betyder, at dagligvarehandlen koncentreres.

Hvis det norske konkurrencetilsyn godkender Coops opkøb af ICA for 2,5 milliarder kroner, er der tre store tilbageværende aktører på det norske dagligvaremarked (markedsandele i 2013):

* Norgesgruppen (markedsandel 39,3 procent) omfatter blandt andet Kiwi, Joker, Spar, Meny og Ultra. Hovedejer er Johs. Johannson AS.

* Coop (markedsandel på 33,8 procent) omfatter blandt andet Coop Mega, Coop Obs!, Coop Prix, Coop Smart Club, Coop Marked, Coop Extra, ICA Supermarked, Rimi og Matkroken. Ejes af kooperationen i Norge. ICA havde før salget til Coop en markedsandel på 11,1 procent, mens Coop stod for 22,7 procent af dagligvarehandlen.

* Rema 1000 (markedsandel 23,1 procent). Ejes af Reitangruppen.

/ritzau/NTB

Powered by Labrador CMS