Corona-krisen presser parforholdet

Ved at følge fire råd kan du lette presset på familien og forholdet under coronakrisen.

Krisen kradser i Danmark. Det kan smitte af på parforholdet. KLIK og se, hvordan du skal tackle det. Foto: Colourbox.
Krisen kradser i Danmark. Det kan smitte af på parforholdet. KLIK og se, hvordan du skal tackle det. Foto: Colourbox.
Udgivet Opdateret

Ungerne kravler på væggene, mens I skændes om, hvis arbejde der er vigtigst at passe lige nu, hvor meget tv børnene skal se, og hvem der skal lave aftensmad.

Lyder det bekendt?

Artiklen fortsætter unde videoen

Rigtig mange danskere arbejder i disse uger hjemmefra, og samtidig er børnene hverken i skole eller institution. Og den nye hverdag kan presse selv de stærkeste forhold.

To parterapeuter giver her fire råd til at komme bedst muligt gennem den pressede situation.

1) Prioriter dig selv

Det kan være svært at finde et ledigt sekund til en løbetur eller et karbad, når der i forvejen ikke er timer nok i døgnet til både at være en nærværende forælder og en god medarbejder.

Men det skal du, fastslår Christiane Meulengracht, der er parterapeut og sexolog.

– Man skal sørge for at lade op. Det behøver ikke at være tidskrævende, men hvis man ikke tager nogle pauser, risikerer man at eksplodere, siger hun.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

10 tips til at håndtere stress

  1. Overblik: Start dagen med at få et overblik over hvad du skal nå og vær realistisk. Har du et realistisk indtryk af din tid og dine opgaver, vil du letter kunne justere dine forventninger til, hvad du kan nå.
  2. Prioritering: Det øger din effektivitet og dæmper stressniveauet, hvis du er i stand til at prioritere og derefter fokusere på og nå den valgte opgave. Er du i tvivl på arbejdet, kan du altid spørge din chef, hvad der skal prioriteres højest.
  3. Planlægning: Planlæg de prioriterede opgaver og følg din plan. De mest krævende opgaver bør lægges på det tidspunkt af dagen, hvor du arbejder bedst. Vær realistisk og sørg for, at der er tid til uforudsete opgaver igennem dagen. En god regel er kun at planlægge 60% af dagen, så der er plads til de ting, der kommer ind fra siden.
  4. Afrund dagen: Slut dagen af med at bruge 10-15 minutter på at planlægge morgendagens opgaver. Tager du arbejdsopgaver med hjem, gælder det om at være realistisk. Intet er så stressende som de opgaver, du tager med hjem og alligevel ikke får kigget på.
  5. Gør én ting ad gangen: Færdiggør en opgave inden du starter på en ny. Gem kun nødvendig information og papirer, resten skal smides ud.
  6. Pauser: Det er vigtigt at tage nogle korte pauser for at få ladet op. Det kan være at hente en kop te eller kaffe eller snakke kort med en kollega.
  7. Sund livstil: Brug kroppen, når du har mulighed for det, tag for eksempel trapperne i stedet for elevatoren. Motion er vigtigt når man er stresset, da reaktionen på en stresset situation som forhøjet puls eller blodtryk begrænses. Når du dyrker motionen forbrænder du også de stresshormoner, som har ophobet sig gennem en hektisk dag.
  8. Vejrtrækning: Dybe vejrtrækninger virker afstressende. Lige før du skal i gang med en opgave, kan du med fordel trække vejret dybt ned i maven 10 gange.
  9. Kommunikation: Kommunikér klart med dine opgivelser, uanset om det er kollegaer, din chef, venner eller familie. Det reducere følelser af stress at tale med andre om det. En uoverskuelig opgave bliver ofte mere overskuelig, når man har talt den igennem med andre. Vær ikke bange for at bede om hjælp, hvis du har brug for det.
  10. Arbejdsliv og privatliv: Hvis du er stresset så sørg for at adskille de to. Forsøg at fokusere på arbejde, når du er på arbejde og på din familie, venner eller hobbyer, når du har fri. Skab et overblik over, hvad du gerne vil nå i din fritid og vær realistisk både med tid og økonomi. For mange er økonomien nemlig også en stressfaktor.

Kilde: Psykiatri Fonden

Det kan være en gåtur, en halv time med en god bog eller et kvarter med telefonen i soveværelset – uden forstyrrelser fra partner eller børn.

– Lige nu er det vigtigere end noget andet, for hvis ikke forældrene er i ro og er glade, så er børnene det heller ikke. Forældrenes trivsel sætter niveauet, siger Christiane Meulengracht.

2) Forventningsafstem en ny hverdag

Uanset om I begge går hjemme, eller om den ene arbejder, mens den anden passer børnene, så er det vigtigt, at I sætter jer sammen og laver rammerne for jeres nye hverdag.

– Det er en ny normal, så der vil være ting, der skal laves om. Tal om, hvornår der er arbejde, børnetid og voksentid – sammen og hver for sig, siger parterapeut Katrine Axholm.

Udnyt morgenen

Udnyt også, at I får lidt ekstra tid om morgenen.

– Måske kan man sove lidt længere, fordi man ikke skal aflevere børn eller sparer lidt tid på transporten. Det giver mindre stress, siger Christiane Meulengracht.

3) Rum hinandens frustrationer

Selv med skemaer og gode intentioner undgår I ikke konflikter. Og her er det vigtigt, at I rummer hinanden i stedet for at konkurrere om, hvem der har det hårdest.

– Anerkend, at I er pressede, og at margenen for de dumme ting, man kommer til at sige og gøre, skal være lidt større, siger Katrine Axholm.

For de forskelligheder, I formentlig forelskede jer i ved hinanden, kommer pludselig meget tydeligt frem, når hverdagen vendes på hovedet.

– Det vigtigste er, at man står til rådighed for den andens frustrationer ved at lytte uden at bebrejde. Det vigtigste for os mennesker er at føle os set og hørt, siger hun.

4) Prioriter den lille gestus

Sidst, men ikke mindst skal I acceptere, at det er okay, at de kommende måneder ikke er fyldt med intime parmiddage, kroophold og brændende kærlighed.

– Parforholdet kan ikke hele tiden være i centrum, når vi er pressede, siger Katrine Axholm og opfordrer til i stedet at prioritere den lille gestus.

– Giv hinanden et kys eller et kram, når I ses på vej ind og ud ad døren, lav en kop kaffe til den, der arbejder, og sig undskyld, hvis I går over stregen, siger hun.

Hvor mange bliver skilt?

Danmarks Statistiks seneste tal for skilsmisser viser, at den nye lovgivning har medført et markant fald i skilsmisser.

På et enkelt år, fra 2018 til 2019, er skilsmisseprocenten således faldet fra 46,5 procent til 35,4 procent.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

Fem tips til en god sommerferie for skilsmissefamilier

  1. Overblik: Start dagen med at få et overblik over hvad du skal nå og vær realistisk. Har du et realistisk indtryk af din tid og dine opgaver, vil du letter kunne justere dine forventninger til, hvad du kan nå.
  2. Prioritering: Det øger din effektivitet og dæmper stressniveauet, hvis du er i stand til at prioritere og derefter fokusere på og nå den valgte opgave. Er du i tvivl på arbejdet, kan du altid spørge din chef, hvad der skal prioriteres højest.
  3. Planlægning: Planlæg de prioriterede opgaver og følg din plan. De mest krævende opgaver bør lægges på det tidspunkt af dagen, hvor du arbejder bedst. Vær realistisk og sørg for, at der er tid til uforudsete opgaver igennem dagen. En god regel er kun at planlægge 60% af dagen, så der er plads til de ting, der kommer ind fra siden.
  4. Afrund dagen: Slut dagen af med at bruge 10-15 minutter på at planlægge morgendagens opgaver. Tager du arbejdsopgaver med hjem, gælder det om at være realistisk. Intet er så stressende som de opgaver, du tager med hjem og alligevel ikke får kigget på.
  5. Gør én ting ad gangen: Færdiggør en opgave inden du starter på en ny. Gem kun nødvendig information og papirer, resten skal smides ud.
  6. Pauser: Det er vigtigt at tage nogle korte pauser for at få ladet op. Det kan være at hente en kop te eller kaffe eller snakke kort med en kollega.
  7. Sund livstil: Brug kroppen, når du har mulighed for det, tag for eksempel trapperne i stedet for elevatoren. Motion er vigtigt når man er stresset, da reaktionen på en stresset situation som forhøjet puls eller blodtryk begrænses. Når du dyrker motionen forbrænder du også de stresshormoner, som har ophobet sig gennem en hektisk dag.
  8. Vejrtrækning: Dybe vejrtrækninger virker afstressende. Lige før du skal i gang med en opgave, kan du med fordel trække vejret dybt ned i maven 10 gange.
  9. Kommunikation: Kommunikér klart med dine opgivelser, uanset om det er kollegaer, din chef, venner eller familie. Det reducere følelser af stress at tale med andre om det. En uoverskuelig opgave bliver ofte mere overskuelig, når man har talt den igennem med andre. Vær ikke bange for at bede om hjælp, hvis du har brug for det.
  10. Arbejdsliv og privatliv: Hvis du er stresset så sørg for at adskille de to. Forsøg at fokusere på arbejde, når du er på arbejde og på din familie, venner eller hobbyer, når du har fri. Skab et overblik over, hvad du gerne vil nå i din fritid og vær realistisk både med tid og økonomi. For mange er økonomien nemlig også en stressfaktor.

Kilde: Psykiatri Fonden

Dermed ender færre ægteskaber procentvis i en skilsmisse nu, end i al den tid Danmarks Statistik har ført statistik på området.  Det er siden 1986.

Der var i alt 10.454 skilsmisser i Danmark i 2019.

Hvorfor bliver folk skilt?

Alt for Damerne har tidligere spurgt om række eksperter om det samme.

Foruden utroskab – og frygten for det – som altid vil være en årsag til skilsmisse, nævnes også en række årsager, der kan “forebygges”.

Dårligt sexliv, ulige arbejdsfordelinger og kommunikationsproblemer. De er alle store årsager.

Powered by Labrador CMS