Det kan godt betale sig: Derfor skal du rustbeskytte nu

Det gælder om at nå det inden salt, is og sne.

Rustbehandling hjælper. KLIK videre og se, hvor din bil formentlig ruster først. Foto: Scanpix
Rustbehandling hjælper. KLIK videre og se, hvor din bil formentlig ruster først. Foto: Scanpix
Udgivet Opdateret

For nylig var min egen bil til sit første periodiske syn, og her fik jeg rent faktisk et chok, da Søren, der foretog synet, pludselig sagde “prøv lige at komme og se”. Det er måske den mest angstprovokerende besked, jeg kan forestille mig at få i en synshal.

Søren tilføjede dog “hvor længe går der, inden du skal have bilen rustbehandlet igen?” Et halvt år ifølge planen, lød svaret. Den mest kyndige af vi to mente dog, der ville være en fordel i det for mig, hvis jeg fik det gjort her i løbet af efteråret – inden is, sne og salt bliver hverdag.

Faktisk havde han et ret tydeligt argument. Jeg kunne jo selv se plamagerne under bilen. Nuvel.

Nu bakkes min synsmand så i øvrigt op af Applus Bilsyn, der i en pressemeddelelse har sat fokus på netop rustbeskyttelse, og hvorfor det er en rigtig god idé at få det gjort nu.

Gør det nu

Med 500.000 biler i synshallerne over et år, så ser Applus’ ansatte altså lidt af hvert, og det vurderes, at der er en klar overrepræsentation af rustskader, når foråret melder sig.

– Vinteren er den absolut hårdeste tid for bilerne. Er der allerede begyndende tegn på rust så som mindre rustpletter er der overvejende sandsynlighed for, at rusten vil udvikle sig hen over vinteren, siger teknisk chef hos Applus, Lars Kiholm.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Den bedste måde at standse rusten fra at udvikle sig er ved at få bilen renset og rustbeskyttet. Applus Bilsyn anbefaler faktisk, at man rustbeskytter bilen hvert andet år, når bilen har rundet fire år.

Overraskelse

Selvom det kan lyde fjollet, at anbefale en rustbeskyttelse her, hvor efteråret er i fuld sving, så er det faktisk størstedelen af de danske bilister, der tager fejl, når de skal angive, hvornår de tror, det er bedst at rustbeskytte.

I 2016 gennemførte Applus nemlig en undersøgelse, som Bilmagasinet har gengivet. Her fremgår det, at 75 procent mener, det er bedst at rustbeskytte om sommeren.

– Det er tilsyneladende stadig en udbredt vurdering blandt danske bilister, at en bil tager bedst imod rustbeskyttelse om sommeren, fordi vejret er mere tørt. Sådan har det været, men ikke længere. I dag vasker centrene først bilerne fuldstændig rene for snavs, salt og is for så at tørre. Det betyder, at de tager optimalt imod rustbeskyttelsesolien. Efter behandlingen er der et optimalt luftmiljø til at tørre bilerne i. Rustbehandlingen er derfor lige effektiv uanset årstiden, fortæller kvalitetschef Jonas Machholm hos Autodo til Bilmagasinet.

Min bil klarede i øvrigt synet med, som den ansvarlige sagde, “nul huller”.

Sådan rustbeskyttes din bil

1. Plastikdele og inderskærme afmonteres, så karosseriet er frit.
2. Rustbeskyttelsesfirmaet højtryksspuler bilen og tørrer den med varm luft.
3. Et ruststoppende produkt sprøjtes på hele bunden, ind i alle samlinger, paneler, vanger, døre, hulrum med videre.
4. Bunden får et nyt lag, der er modstandsdygtigt over for stenslag, vand, salt med videre, og forhindrer, at det inderste lag falder af.
5. Mekanikeren skruer plastikdele og inderskærme på igen. Bilen er klar til at køre umiddelbart efter behandlingen, men må ikke vaskes de første tre uger.
Kilde: Applus Bilsyn

Powered by Labrador CMS