DSB ændrer reservationssystem efter nye krav

Transportminister Benny Engelbrecht har en opfordring.

DSB vil sikre plads i deres tog. Genrefoto.
Udgivet Opdateret

Landets transportvirksomheder, der står for den kollektive transport i Danmark, bliver nu bedt om at sikre afstand mellem passagerne i den kommende tid.

Det skriver Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Ministeriet beder specifikt DSB om at genindføre kravet om pladsbillet i regionaltog “hurtigst muligt”, mens rejsende i almindelighed opfordres til at holde så meget afstand til hinanden, som de kan.

– Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, hvor vigtigt det er, at vi alle hjælper hinanden med at holde afstand ved at følge de gode råd om at rejse uden for myldretiden, tage cyklen eller gå på korte ture. Og hvis du kan se, at der allerede er mange bussen eller metroen, du står og venter på, så tag dig tiden til at vente på den næste, siger transportminister Benny Engelbrecht i pressemeddelelsen.

Det er en opfordring, DSB er i gang med at følge. Det oplyser informationschef i DSB, Tony Bispeskov, til Newsbreak.dk.

Hvor det indtil nu har været sådan, at man i et DSB-tog, med en pladsbillet, kunne blive sat ved siden af en medpassager, bliver det system, DSB bruger, nu ændret.

– Vi arbejder på at indstille reservationssystemet, så man ikke kommer til at sidde ved siden af hinanden. Man kommer maksimalt til at sidde på skrå af hinanden, siger Tony Bispeskov til Newsbreak.dk.

Tag færre med

Derudover bliver transportvirksomhederne bedt om at tage så få passagerer med, at de ikke behøver sidde direkte ved siden af hinanden, eller direkte over for hinanden.

– Der er fortsat mange ansatte i kritiske funktioner, der er afhængige af den kollektive transport. Men det er vigtigt, at vi holder så god afstand som muligt – også i toget eller bussen. Rejseaktiviteten er heldigvis allerede meget lav, og nu beder vi transportvirksomhederne om at forhindre, at busser og tog fyldes mere end cirka halvt op, siger transportministeren i pressemeddelelsen.

De nye restriktioner får også konsekvenser for den offentlige transport. Genrefoto.
De nye restriktioner får også konsekvenser for den offentlige transport. Genrefoto.

Derudover fortsætter det med at være et krav, at du bærer mundbind eller visir, medmindre du er undtaget fra kravet herom, når du rejser med offentlig transport.

Midttrafik er i gang

Midttrafik, der står for den kollektive trafik i Midtjylland, har tidligere tirsdag annonceret, at man fra den 6. januar igen medtager færre passagerer i busser og letbane.

I busserne vil der fra den 6. januar være plads til cirka 25 passagerer i en almindelig bus, cirka 40 i en mellemstor bus og cirka 45 i en ledbus.

Letbanen vil cirka have plads til halvt så mange kunder som normalt.

Passagerer, der rejser med Midttrafik, opfordres til at respektere beslutningen.

“Chaufførerne har pligt til at lukke dørene eller forbikøre stoppesteder, hvis bussen er fyldt,” skriver Midttrafik.

Tog bliver vejet

For DSB har en af udfordringerne med de forskellige krav til passagermængder været, at der normalt er omkring 350.000, der rejser med et S-tog i løbet af et døgn.

De mange mennesker rejser med tog med mange ind- og udgange fra stationer med mange ind- og udgange, og her har DSB ikke indført et krav om, at du skal have en pladsbillet for at komme med toget.

Det krav er ellers indført i DSB’s fjern- og regionaltog. Rejser du med S-tog kan du via en app se, om det tog, du vil med, er fyldt. Er det det, skal du ikke stige på det men vente de få minutter, der går, før der kommer endnu et tog.

S-togene bliver, ifølge Tony Bispeskov, vejet, og derfor kan den omtalte app ganske præcist fortælle dig, om der er plads på det, eller om du skal vente.

Kunderne skal klædes på

Tony Bispeskov fortæller Newsbreak.dk, at man har været løbende i dialog med myndighederne om udviklingen af coronavirus covid-19.

Det betyder også, at man har været klar over, at nye restriktioner for den offentlige transport var på vej.

Målet er nu at sikre, at DSB’s kunder ikke bliver forvirrede eller frustrerede, når de skal med toget i den kommende tid.

– Det handler om at klæde kunderne på. Hver gang der er ændringer, giver det anledning til spørgsmål, forvirring og tvivl, siger Tony Bispeskov til Newsbreak.dk.

Powered by Labrador CMS