Er Kevin Magnussens situation uholdbar?
Kevin Magnussen har fortsat ingen udsigt til at køre racerløb i denne sæson. BT har bedt tre eksperter give deres bud på, om danskerens nuværende situation er ved at blive uholdbar.
Havde Kevin Magnussen været fodboldspiller, ville hans udsigt til at sidde plantet på McLarens reservebænk blive kaldt en katastrofe for hans udvikling og karriere i så ung en alder.
Det naturlige spørgsmål i den forbindelse ville være, om Kevin Magnussen – i stil med stjernefrøet fra fodboldlandsholdet Pierre-Emile Højbjerg, der skal bruge spilletid for at udvikle sig – ikke kun bliver bedre, hvis han får lov til at køre en racerbil?
Manglende køretid
Den 22-årige dansker får kun minimal, hvis overhovedet noget, tid i McLarens Formel 1-racer i år, hvor han lige nu ser ud til udelukkende at skulle køre McLarens simulator på fabrikken i England.
Men er det et problem, at Kevin Magnussen ikke har fundet noget at køre i sideløbende med jobbet som reserve hos McLaren?
BT har spurgt en række eksperter, hvordan de ser på danskerens situation.
Jens Winther JR, motorsportsekspert hos TV 2 Sport:
Er det et problem, at Kevin Magnussen ikke har fundet noget at køre i endnu?
»Jeg forstår godt spørgsmålet, men jeg synes, det lidt er et tveægget sværd. Hvis McLaren virkelig mener det alvorligt med Kevin Magnussen, og det tror jeg, har han en til gode hos Ron Dennis. Han ville godt have haft Kevin Magnussen, og så længe han er ved roret, er Kevin også i spil. De skal nok gøre, hvad de kan for at holde ham skarp. Derfor synes jeg ikke, at det er så kritisk.«
Magnussen er kun 22 år. Vil det være kritisk for hans udvikling som racerkører, hvis han ikke kører i et helt år?
»Han har allerede kørt meget sidste år og forrige år. McLaren er helt klar over, hvad hans evner er, når han får tid og plads i bilen. Jeg mener ikke, at de vil forsøge at udvikle ham som kører. Her har han vist, at han godt kan. Jeg tror, at McLaren vil udvikle ham som menneske og som teamplayer i samarbejdet med teamet. Det kan du godt gøre uden for bilen.«
Hvor ser du, at Kevin Magnussen stadig har en chance for et sæde?
»Bortset fra Super Formula i Japan ser jeg ham ikke velplaceret i noget som helst. I modsætning til nogle andre opponerer jeg imod, at en klasse som Formel Renault 3.5 er en mulighed igen. Jeg ser heller ikke Stoffel Vandoorne (McLaren-junior, red.) som en konkurrent, for Kevin Magnussen har altid kørt fra ham.«
John Nielsen, racerkører og Formel 1-ekspert hos TV3+:
Er det ved at blive alvorligt for Kevin Magnussen, at han ikke ved, hvad han skal lave ved siden af reserverollen hos McLaren?
»Nej, fordi hans prioritet er at være McLaren-mand. Han er involveret i deres test- og simulatorprogram. Selvfølgelig er det vigtigt, at han kommer ud at køre, men det er også vigtigt, at han finder det rigtige. Men der er ingen grund til panik.«
Alle de gode sæder er taget rundt om i de interessante serier, hvor mange også allerede har testet før sæsonen. Det udelukker vel en sæson, hvor han kører om et mesterskab?
»Det er rigtigt. Hvis vi taler formel-biler i form af Formel Renault 3.5, det japanske formel-race og IndyCar, får Magnussen ikke de bedste sæder, når han ikke kan køre en hel sæson. Et team er ikke interesseret i dig, hvis du ikke kan køre med om mesterskabet.«
Er Kevin Magnussen bedst tjent med at hænge ud i Formel 1-pitten resten af året og vise sig frem der?
»Det kunne godt være, men en racerkører har bedst af at køre og konkurrere. Kan han komme til det, skal han stadig stræbe efter det. Men det vil ikke være en katastrofe, hvis han ikke finder noget. Han er fortsat ved et Formel 1-team, og han skal holde fast i den chance, han har for igen at blive Formel 1-kører.«
Glenn Freeman, redaktør magasinet Autosport:
Ser du Kevin Magnussens nuværende situation uden udsigt til køretid som et problem?
»Vi må se, hvilke planer McLaren-Honda egentlig har med ham. Jeg tror ikke, at det er besluttet, at Magnussen ikke skal køre noget andet i år. Det er det indtryk, vi har fået. Men du kan aldrig være helt sikker med McLaren. De har sagt det samme om en ny hovedsponsor i snart to år, og den er fortsat ikke fundet. Men alt håb er formentlig ikke ude for ham endnu.«
Vil det være dårligt for hans karriere, hvis han som 22-årig har en sæson, hvor han slet ikke kører?
»Det seneste eksempel på en ung kører uden ’arbejde er Nico Hülkenberg. Han var et år hos Williams, hvor det ikke gik godt og røg ud på sidelinjen hos Force India. Men han fik chancen året efter og har været en etableret kører lige siden. McLaren har sammenlignet Magnussen med Alonso, som også røg ud og kom tilbage, men dengang var der ikke samme konkurrence fra kørere med penge i ryggen.«
Kan det klogeste for Kevin Magnussen være bare at holde sig til Formel 1-pitten og tale med folk i de forskellige team?
»Til forskel for Kevin Magnussen kørte Nico Hülkenberg en del fredagstræninger for Force India. Og derfor kunne han på den måde gøre indtryk, og det er jo nærmest luksus sammenlignet med Magnussen. Omvendt vil Jenson Button ikke være hos McLaren i særlig lang tid fremover. Og hvem ved, hvad der kan ske, hvis han har et dårligt år ved siden af Fernando Alonso? Så kan der åbne sig en dør der. Men som jeg sagde før: Alt er ikke tabt for Magnussen, men du vil med garanti ikke have mere end et enkelt år på sidelinjen.«