Færre unge tager på drukferie
Rejser til feriemål som Sunny Beach og Lloret de Mar, hvor det meste af tiden går med at drikke drinks, feste og flirte, er ikke længere så populære blandt de unge, som de var før i tiden.
I en lang årrække har de såkaldte drukferier været en populær ferieform blandt danske unge, og i 2007 sendte rejseselskaberne 15.000 unge sydpå.
Men nu oplever arrangørerne af festrejserne et stort fald i antallet af unge, der er klar på skumfest eller ølbowling under sydens sol, viser en rundringning foretaget af DR.
I år har Ung Rejs, Uptours og DUF Rejser således kun sendt 5.200 unge af sted.
»Kigger man fem-seks år tilbage, vil man se et helt andet marked for ungdomsrejser. Der er ingen tvivl om, at det er gået nedad,« siger direktør i rejsebureauet Uptours Anders Marcuslund til DR.
Backpackerrejser
Imens oplever alternative rejsearrangører som for eksempel Kilroy Travel til gengæld en stigende efterspørgsel på backpackerrejser med kultur- og sportsoplevelser. En udvikling, som ikke overrasker Martin Trandberg Jensen, der forsker i turisme på Aalborg Universitet.
»De her festrejser er ekstremt organiserede inden afgang, og feriens forløb er arrangeret på forhånd ned til mindste detalje. Men i dag ser vi en generation af unge mennesker, der er blevet væsentligt bedre til at udnytte de teknologiske muligheder, der er i dag, og selv arrangere deres rejser med et par enkelte klik med musen,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.
»Det har gjort det muligt at skabe en personlig substans i ferierne, når de unge selv kan klikke sig frem til, om de vil til Afrika og arbejde som frivillige, eller om de vil på en adventuretur til Asien,« uddyber Martin Trandberg Jensen.
Drukrejse er negativt
Turismeforskeren peger dog samtidig på, at mediernes fremstilling af festrejserne også har haft indflydelse på, at flere unge vælger andre ferieformer.
»Begrebet »drukrejse« er allerede et ekstremt negativt ladet ord, som egentlig meget godt understreger den negative mediedækning, der har været af de her rejser. Og jeg tror netop, at mediedækningen og retorikken omkring festrejserne har været med til at skabe en negativ associationseffekt,« forklarer Martin Trandberg Jensen.
Det er dog også hans oplevelse, at branchen er begyndt at indordne sig efter, at de unge efterspørger andet end Sunny Beach og Lloret de Mar.
»Markedet begynder langsomt at anerkende, at de unge mennesker gerne vil noget andet som for eksempel kulturelle oplevelser og aktivitetsture. Det er en trend, man lige så stille ser forandre sig, og det er egentlig ikke noget nyt i det. Der sker altid nogle mætningsgrader inden for rejsetilbud – om det er grisefesten i 60erne til festrejserne i 90erne og 00erne – så ser man dem transformere sig over tid, fordi folk når en mæthedsgrad,« forklarer Martin Trandberg Jensen.