Fire af de største banker kræver gebyr for netbank

I flere banker er det ikke gratis at bruge netbanken, hvis du bare har en enkelt konto.

Flere banker opkræver netbankgebyr hos de kunder, der har et begrænset engagement. Foto: Jonas Vandall Ørtvig/Scanpix
Udgivet Opdateret

Selv om netbank har gjort det muligt for bankerne at skære kraftigt ned i bemandingen i filialerne, kan det alligevel koste dig penge at ordne dine betalinger over nettet.

En undersøgelse, som Mybanker – en netside, hvor man kan sammenligne bankerne – har foretaget for DR Nyheder, viser nemlig at fire ud af landets ti største banker kræver gebyr for brug af netbank. Og en femte er på vej med et lignende gebyr.

– Der begynder at komme nogle gebyrer på brug af netbank, som vi ikke har set før.

– Hvis ikke man ser sig for, så kan der faktisk være ret stor forskel på den dyreste og billigste netbank for en ganske almindelig kunde, der bare skal bruge en bankkonto med netadgang, siger John Norden, der er partner i Mybanker.

100 kroner om året

Jyske Bank opkræver fra 1. juni 100 kroner om året for at have en konto med netadgang, hvis ikke kunden har andre forretninger i banken.

– Hvis man kun har en enkelt konto hos os, men gerne vil have både Visa-dankort og netbank, så kommer man til at betale for det.

– Men hvis man har både sin lønkonto, sin budgetkonto og NemKonto hos os, så har vi et langt bedre overblik over kundes økonomi, og det vil vi gerne anerkende og stille ydelser gratis til rådighed, siger Hanne Møller, der er forretningsdirektør i privatafdelingen i Jyske Bank.

Rammer dem uden mange midler

Hos Forbrugerrådet Tænk kritiserer seniorøkonom Morten Bruun Pedersen bankernes fremgangsmåde, blandt andet fordi den rammer de økonomisk svageste.

– Først så får de os over på en digital løsning, hvor de sparer en masse omkostninger frem for manuelle løsninger, og så tager de en masse nye gebyrer, der dermed øger deres indtjening betydeligt, siger han til DR Nyheder.

Han påpeger, at bankerne risikerer at ramme dem, der har få penge i forvejen, særligt hårdt.

– Der er et a og b hold, når man er kunde i en bank. De kunder der har et stort forretningsomfang med bankerne, de får nogle betydelige bedre fordele end de kunder, der ikke har så stort et forretningsomfang med banken og måske en lidt svagere økonomi. Det er dyrt at være fattig, siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS