Forudser nyt om priserne

Udsigten til stigende priser på føde- og drikkevarer ser ud til at aftage en smule

Udgivet Opdateret

Der er færre butikker, der venter, at priserne på føde- og drikkevarer fortsætter med at stige.

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Adspurgt til den forventede prisudvikling de næste tre måneder har omkring otte ud af butikker i detailhandlen de seneste måneder svaret, at de forventer, at priserne vokser.

Taber pusten

Men i august synes dampen at være gået lidt af. 

Her er det "kun" to ud af tre af virksomhederne, der tror, at priserne hæves de næste tre måneder.

Det kan ifølge to økonomer være første tegn på, at prisstigningerne kan begynde at tabe pusten lidt.

- Dagens tal er et signal til os danskere om, at vi kan forvente at se et lavere tempo for de brede prisstigninger i fremtiden, skriver Arbejdernes Landsbanks seniorøkonom Lisette Rosenbeck Christensen i en analyse.

Ikke sikkert

- Enormt mange virksomheder har allerede hævet priserne i år, men vi begynder nu at se andelen tippe over mod, at færre virksomheder vil hæve priserne i den nære fremtid.

- Dermed ikke sagt, at priserne vil falde, men blot at de ikke vil stige så meget som tidligere. Det luner i en tid, hvor danskerne oplever de kraftigste prisstigninger i næsten 40 år.

Uændrede priser

Zoomer man ud fra føde- og drikkevarer og ser på forventninger til priser i detailhandlen helt generelt, er forventningerne endnu mere afdæmpede og også faldende.

Her er der lige så mange butikker, der forventer prisstigninger som uændrede priser.

Ser snart toppen

Vi er formentlig ved at have lagt de allerværste prisstigninger bag os, og forhåbentlig kan vi snart se inflationen topper. I hvert fald forventer færre virksomheder at hæve priserne den kommende tid, skriver Niklas Praefke, der er cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation.

- Det vil være en af de allerbedste nyheder, vi kan få.

- De voldsomt stigende priser er virkelig noget, der kan mærkes både hos virksomhederne og i husholdningerne. Og det har været med til at sende forbrugertilliden ned på det laveste niveau nogensinde.

Der er færre butikker, der venter at sætte priserne op de næste tre måneder. (Arkivfoto).
Der er færre butikker, der venter at sætte priserne op de næste tre måneder. (Arkivfoto).

INFLATION

I en markedsøkonomi kan priserne på varer og tjenester altid variere.

Nogle priser stiger, andre priser falder.

Der er tale om inflation, hvis der er en generel stigning i priserne, ikke kun på en enkelt vare eller tjeneste.

Det betyder, at man kan købe mindre for 1 euro.

Eller sagt på en anden måde: 1 euro er mindre værd, end den var før prisstigningen.

Kilde: Den Europæiske Centralbank
Powered by Labrador CMS