Helle udsat for modbydelig svindel: Stor mystik om “Per”

En mand ringede og udgav sig fra at være fra MobilePay og forsøgte at lokke fortrolige oplysninger ud af Helle Nielsen Ziersen.

Udgivet Opdateret

Det hører efterhånden til dagligdagen, at der bliver advaret mod svindlere, der via mails og sms’er forsøger at lokke personlige, fortrolige og dyrbare oplysninger ud af godtroende danskere for at rippe dem for penge.

Det lader til, at svindlerne nu har taget endnu mere drastiske metoder i brug. I hvert fald fik Helle Nielsen Ziersen et telefonopkald, der ikke var, som opkald var flest.

Personligt opkald

Lene Nielsen Ziersen fortæller, at manden i den anden ende siger, han hedder Per Andersen og ringer fra Mobilepay.

Han fortæller, at banken har konstateret, at der er konstateret forsøg på misbrug af Helles Mobilepay-konto og de ønsker at køre en anmeldelse.

– Der skulle være indsat 3495 på kontoen, som de så forsøger at hive ud igen, siger Helle Nielsen Ziersen til Newsbreak.dk.

– Per Andersen fortæller, at man fra mobilpay vil sende mig en aktiveringskode, siger hun videre.

Dem får hun så nogle stykker af.

– Og de ligner i sprog og det hele, dem man får fra PayPal (anden betalingsplatform. Red.), siger Helle Nielsen Ziersen.

Troværdigt opkald

I sit display på telefonen kan Helle se det nummer, der bliver ringet fra – opkaldet virker derfor i første omgang nogenlunde troværdigt.

Alligevel beder Helle Nielsen Ziersen om et fastnetnummer at ringe tilbage til.

– Han undskylder sig med, at det er sent og kontoret er lukket, siger Helle Nielsen Ziersen, der dog til sidst får et fastnetnummer at ringe til.

Nummeret, der bliver ringet fra og det opgivne fastnetnummer bliver i mellemtiden tjekket på en anden mobiltelefon.

Her viser det sig, at det ene kommer frem som et taletidskort og det andet som tilhørende Rigspolitiet.

Også nummeret, der afsender aktiveringskoderne bliver tjekket, og Helle Nielsen Ziersen er nu så sikker på, at det er svindel, at hun siger til ‘Per Andersen’, hun vil vende tilbage næste dag.

Det gør hun dog ikke. I stedet vælger hun at dele sin historie på Facebook, ligesom hun straks tager kontakt til Midt- og Vestsjællands Politi, der nu kører sagen.

Det mystiske nummer

I Helles opslag offentliggør hun det nummer, der er ringet fra.

Newsbreak.dk ringer nummeret op, og meget overraskende bliver opkaldet besvaret af en mand, der ikke opgiver sit navn.

Han fortæller til Newsbreak.dk, at han og Helle på et tidspunkt har været i et forhold, og hun har svindlet ham for penge.

– Så jeg fortæller hende, at jeg ikke vil have noget med hende at gøre mere, siger han.

Manden mener, at det er en slags hævn fra Helle Nielsen Ziersens side, og at han på ingen måder har kontaktet hende eller forsøgt at lokke hende til at give førnævnte oplysninger til ham.

“Grotesk”

Omkring det påståede forhold til manden bag telefonnummeret siger Helle Nielsen Ziersen:

– Det er jeg da lettere rystet over. Min mand stod ved siden af hele tiden, og telefonen var på højttaler, siger hun, og kalder det “grotesk” og meddeler, at hun vil give den oplysning videre til Midt- og Vestsjællands Politi.

Godt reageret

At Helle Nielsen Ziersen ikke hoppede på svindelnummeret og har valgt at dele sin historie glæder Peter Kjærgaard, presseansvarlig hos Mobilepay.

– Vi har også rost hende, siger Peter Kjærgaard, der hentyder til, at Helle Nielsen Ziersen handlede som hun gjorde.

– Mobilepay vil aldrig bede om fortrolige oplysninger på den måde, siger Peter Kjærgaard, der også kan oplyse, at man hos MobilePay ikke har oplevet denne form for svindel før.

– Vi overvejer nu, om vi skal lægge historien ud på vores hjemmeside, siger han videre.

Peter Kjærgaard kan også berette, at man hos Mobilepay i det hele taget har en nul-tolerance over for svindel.

– Så alt bliver meldt til politiet, siger han.

Mobilepay har på nuværende tidspunkt 3,3 millioner brugere.

20.000 delinger

Helle Nielsen Ziersens opslag har siden det blev lagt på 19. januar fået mere end 20.000 delinger.

– Det er helt vildt. Jeg sagde til min mand, at nåede vi 1000 var det godt. Og det er gået stærkt. Jeg har også fået en masse henvendelser – 75 nye venneanmodninger, siger Helle Nielsen Ziersen, der til daglig arbejder som ejendomsmægler og er medlem i Køge Lokalråd, hvor hun blandt andet sammen med Midt- og Vestsjællands Politi har været med til at sætte fokus på sikkerheden i lokalområdet.

I galleriet over artiklen kan du se eksempler på andre former for svindel per sms.

Powered by Labrador CMS