Identitetstyveri på Facebook: Ekspertens fire gode råd, så du ikke bliver svindlet

Hvert år bliver tusindvis af danskere udsat for identitetstyveri, som i stigende grad finder sted på de sociale medier. Heldigvis kan du ved hjælp af nogle simple tricks minimere risikoen for at blive svindlet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Identitetstyveri på Facebook er et problem i vækst. Hvert år bliver tusindvis af danskere udsat for identitetstyveri, som i stigende grad finder sted på de sociale medier.

Heldigvis kan du ved hjælp af nogle simple tricks minimere risikoen for at blive svindlet.

DR1 satte i sidste uges program af ”Kontant” fokus på identitetstyveri, hvor ofrene ofte er dårligt stillet, da det ikke er strafbart i sig selv at stjæle en andens identitet. Det kan derfor ikke anmeldes som en lovovertrædelse, hvilket efterlader tusindvis af danskere i en ubehagelig situation.

Langt de fleste handler i god tro og tager deres forhåndsregler, men ender alligevel med at blive snydt. Det bedste man kan gøre er at tænke en ekstra gang over sin adfærd på nettet.

– Hav ikke for mange informationer om dig selv tilgængelige online. Sørg også for at gøre dine profiler private, så alle og enhver ikke har fri adgang til dine private oplysninger, råder Janus R. Nielsen fra it-firmaet AnyTech365.

Sådan sker identitetstyveri på Facebook

Der findes forskellige måder hvorpå svindlere kan begå identitetstyveri mod dig. De kan blandt andet hacke din profil ved at få dig til at klikke på et falsk link. De kan også lave en kopi af din profil og dermed udgive sig for at være dig ved at genbruge dit billede og navn.

Sker det, er det en god idé at informere dine venner om situationen. Prøv at kontakte vedkommende, der står bag og rapportér det også til Facebook.

Sådan undgår du at bide på phishing-krogen

Nets har følgende råd til, hvordan du undgår at blive offer for phishing:

​Flere og flere danskere oplever jævnligt at modtage en e-mail eller sms fra afsendere, der udgiver sig for at være fra en virksomhed eller myndighed. Det viser sig ofte at være phishing-beskeder, der er snyde beskeder, som har til formål at lokke personlige informationer ud af modtageren.

Informationerne vil svindlerne bag beskeden bruge til at få adgang til modtagerens computer, netbank eller personlige oplysninger.

Svindlerne bliver mere og mere kreative i deres forsøg på at få fat i penge fra deres ofre, og det stiller større og større krav til alle, der bruger nettet jævnligt.  Vi har nedenfor samlet nogle råd om, hvordan man kan forsøge at undgå at blive offer for phishing.

Følge disse råd:

  • Forhold dig altid skeptisk til alle former for uopfordret kontakt, hvor du bliver bedt om at indtaste koder eller personfølsomme oplysninger. Nets, din bank eller offentlige myndigheder ville aldrig bede dig oplyse kortoplysninger, personlige koder eller NemID-talkoder – hverken over telefonen, per e-mail eller SMS.
  • Stol ikke blindt på afsenderadressen eller logo i en e-mail, da den let kan forfalskes, så den ligner en rigtig mail fra din bank, en offentlig myndighed eller Nets.
  • Klik aldrig på links i mistænkelige e-mails eller SMS’er. De kan føre til svindlerens hjemmeside, som kan være en tro kopi af den officielle hjemmeside. Hvis du er i tvivl, kan du besøge den officielle hjemmeside og logge ind via den (altså uden at bruge linket i mailen).
  • Tag aldrig billeder af dit NemID-nøglekort. Heller ikke selvom du bliver bedt om at sende det i en mail eller uploade via en hjemmeside. Svindleren har brug for koderne på nøglekortet for at kunne gennemføre sin kriminelle handling.
  • Brug altid din sunde fornuft, og tænk, før du klikker!

Kilde: Nets

Klik i galleriet over artiklen og få råd til hvordan du: laver stærke passwords, undgår phishing, får styr på sikkerhedsindstillingerne og opretholder en kritisk sans over links. Det kan hjælpe dig til at undgå identitetstyveri på Facebook.

Powered by Labrador CMS