Jem & Fix meldt til politiet

Forbrugerombudsmanden har meldt jem & fix til politiet. Arkivfoto: Elo Christoffersen
Udgivet Opdateret

jem & fix har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i mere end fire år givet forbrugerne mangelfulde prisoplysninger på et drivhus. Derfor er de nu meldt til politiet

jem & fix reklamerede i perioden 2009 til april 2014 i flere husstands-omdelte reklameaviser med, at forbrugerne kunne købe drivhusmodellen ”Halls Populær 86” til en pris på 1.995 kroner eksklusiv leverings-omkostninger.

Men jem & fix undlod at oplyse om, at forbrugerne ud over selve prisen på drivhuset altid skulle betale 599 kroner i fragt. Forbrugerne kunne nemlig ikke hente drivhuset i butikken eller på anden måde undgå fragtudgiften.

Da jem & fix kendte fragtprisen på forhånd, vurderer Forbrugerombudsmanden, at det er vildledende og i strid med markedsføringsloven, at fragtprisen ikke blev oplyst sammen med kontantprisen i tilbudsavisen.

jem & fix har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at byggemarkedet har taget sagen til efterretning og fra april 2014 har ændret praksis, så fragtprisen nu er oplyst i tilbuddet.

Herudover har jem & fix oplyst, at det tydeligt fremgik, at der var tale om en bestillingsvare, som skulle leveres til forbrugerens adresse, idet der i tilbudsavisen var angivet ”eksklusiv leveringsomkostninger”. Og forbrugerne kunne se fragtprisen, når de bestilte drivhuset på nettet.

Efter Forbrugerombudsmandens vurdering er det dog ikke nok at henvise til, at fragtprisen står på nettet. Den skal fremgå klart og tydeligt der, hvor kontantprisen er oplyst i tilbudsavisen.

Det er nu op til politiet at foretage den videre efterforskning i sagen.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

– Det er efter min vurdering vildledende, når jem & fix ikke tydeligt oplyser forbrugerne om, at de skal betale en obligatorisk fragtpris, uanset om de selv henter drivhuset eller får det leveret. Det får drivhuset til at fremstå betydeligt billigere, end det egentlig er.

Powered by Labrador CMS