Køb julegaverne på Black Friday og spar penge

Alt tyder på at dette års julegaver bliver større. Arkivfoto: Colourbox.
Udgivet Opdateret

Danskerne ventes at bruge flere penge på julegaver i år. Tilbudsjægere kan spare penge på at krydse 27. november af i kalenderen.

Gaverne under de danske juletræer tegner til at blive en anelse større i år.

Efter en overraskende stor julehandel i 2014 forventer erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, at danskernes juleindkøb når op på 8,6 milliarder kroner i år – omkring 200 millioner kroner mere end sidste år.

– Danskerne har hele tiden haft penge. Også under den økonomiske krise. Men vi har været meget tilbageholdende med at bruge pengene herhjemme. Det er ikke en dramatisk stigning, men en fornuftig, positiv udvikling, siger markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv til Ritzau Fokus.

Sidste år var positiv

Efter to magre år julehandlen i 2012 og 2013 var sidste år overraskende positivt for butikkerne, viser erhvervsorganisationens tal.

Hver husstand brugte sidste år knap 3.200 kroner i ekstra forbrug i julemåneden sammenlignet med en “basismåned.” Her gik pengene til fødevarer, tøj og andre forbrugsvarer, som omfatter julegaveindkøb.

Black Friday til Danmark

Inden for de seneste tre år er den amerikanske shopping-dag Black Friday, der falder på fredagen efter Thanksgiving, begyndt at blive markedsført i den danske detailhandel.

Black Friday betragtes i USA som startskuddet til julehandlen. Og herhjemme kan den også få endnu større betydning. Det er oplagt at spare penge på juleindkøbene den 27. november, siger Henrik Hyltoft.

– Hvis man er så heldig, at man allerede har fået ønskelisterne, så man ved, hvad man skal købe, så er det oplagt at komme i gang med gaveindkøbene dér. Det er jo en dag, der er kendetegnet ved rigtig mange gode tilbud, siger han.

Elgiganten klar med store rabatter

Elektronikkæden Elgiganten er et af de varehuse, der har markedsført sig massivt på store rabatter på Black Friday. Her bliver tilbuddene frigivet natten til fredag. Og på selve dagen vil det være muligt at købe varer lige fra fladskærme til vaskemaskiner og strygejern med store rabatter i de fysiske butikker.

Som enkeltstående dag er Black Friday kun “et mulehår” fra at være ligeså travl som 27. december, der plejer at være kædens største salgsdag, fortæller kommunikationschef Elgiganten, Frederik Danvig.

– Vi er så tæt på, som vi kan komme. Fra at være noget, vi prøvede af i de første år, så er det virkelig noget, som både vi og kunderne ser frem til, siger han.

Fakta:

Sidste år brugte hver huststand i gennemsnit knap 3.200 kr. i ekstra forbrug i julemåneden sammenlignet med en “basismåned”.

Pengene gik til fødevarer, tøj og til andre forbrugsvarer, som i høj grad omfatter julegaveindkøb. Hver husstand spenderede sidste år over 1.500 kr. på “andre forbrugsvarer”, mens 857 kr. gik til fødevarer og 790 kr. til beklædning.

Kilde: Dansk Erhverv

/ritzau/FOKUS

Powered by Labrador CMS