Kvinder er mere sikre i trafikken end mænd

I et nyt studie er det ikke til diskussion. Kvinder er sikrere bag rattet sammenlignet med mænd.

Et nyt studie har ud fra ulykkesstatistikker fundet, at kvinder udgør en mindre risiko for andre trafikanter sammenlignet med mænd. KLIK VIDERE OG SE FLERE BILLEDER. Foto: Ritzau Scanpix/ Genre
Et nyt studie har ud fra ulykkesstatistikker fundet, at kvinder udgør en mindre risiko for andre trafikanter sammenlignet med mænd. KLIK VIDERE OG SE FLERE BILLEDER. Foto: Ritzau Scanpix/ Genre
Udgivet Opdateret

De fleste kender formentlig flere vittigheder om kvinders evner bag rattet, men skal man tro på det seneste studie, så vil det for alles sikkerhed være bedst, hvis flere kvinder satte sig bag rattet, skriver Daily Mail.

En lang række transportmidler er blevet undersøgt, og der er en klar indikation af, at mænd udgør den største trussel for andre trafikanter.

Artiklen fortsætter efter videoen

En stor mængde statistik

Forskere fra University of Westminister har i et nyt studie nærstuderet ulykkestal fra trafikken. Ud fra det har de undersøgt den risici som mænd og kvinder udgør for andre trafikanter, når de fører cykel, bil, taxa, varevogne, lastbiler og motorcykler. Risikoen er angivet per milliard mil kørt i land og by.

Generelt blev det fundet, at biler og taxier er en del af to tredjedele af alle dødsfald i trafikken, hvilket gør dem til de køretøjer, der er farligst for andre i trafikken.

Derudover påpeges lastbiler som skyld i hver sjette dødsfald i trafikken, som per mil er fem flere dødsfald sammenlignet med en personbil. Ligeledes understreges det også, at motorcykler er et risikofyldt køretøj.

Vil man være mest sikker for andre trafikanter, skal man hoppe op på cyklen.

Kvinder er mere sikre

Men helt generelt viste studiet, at kvinder bag rattet eller på jernhesten udgør en mindre risiko for andre trafikanter. I fem ud af seks af de undersøgte transportmidler udgjorde mænd en større trussel end kvinder.

For hver kørte mil i bil eller varevogn var risikoen med mænd bag rattet dobbelt så høj som ved kvinder. Den var fire gange så høj ved lastbiler, mens den ved motorcykler blev tidoblet.

Studiet understreger dog, at job i transportbranchen er domineret af mænd, derfor kan de være overrepræsenteret.

Ikke destomindre mener forskerne bag studiet, at der er grundlag for at se nærmere på, om man kan fremme brugen af kvindelige chauffører i transportbranchen, da det ifølge statistikkerne vil gøre trafikken mere sikker.

– Vi foreslår at de politiske beslutningstagere overvejer en politik, der kan øge balancen i erhverv der væsentligt involverer kørsel, på baggrund af sandsynligheden for at andre trafikanter vil blive dræbt, hvis mænd frem for kvinder kører eller cykler, siger  Dr. Rachel Aldred, der var en del af forskerholdet bag studiet.

Powered by Labrador CMS