Ny jernbane under motor-ring 3

Der bliver lidt længere pendler-tid, mens arbejdet står på. Arkivfoto: Colourbox
Udgivet Opdateret

Arbejdet med at anlægge den nye højhastigheds-bane mellem København og Ringsted er nu kommet til Motorring 3 i Brøndby

Nu er arbejdet med den nye højhastigheds-bane mellem København og Ringsted kommet til Motorring 3 i Brøndby.

Banen skal føres under Motorring 3 og arbejdet er planlagt, så trafikken bliver opretholdt i hele anlægsperioden.

-Motorring 3 er blandt landets mest trafikerede veje med langt over 100.000 daglige trafikanter, og derfor er vi i Banedanmark nødt til at planlægge vores projekt således, at det kan gennemføres samtidig med, at trafikken fortsat kan afvikles på Motorring 3, siger Susanne Frank, projektleder i Banedanmark.

– Vi har et tæt samarbejde med Vejdirektoratet omkring trafik, og jeg synes, at vi for vores arbejde ved Motorring 3 har fundet en god løsning, fortsætter Susanne Frank.

Mens arbejdet står på, vil køresporene blive indsnævret og hastigheden sænkes til 80 km/t. Det betyder, at trafikanterne i myldretiden må påregne lidt længere rejsetid, indtil anlægsarbejdet er færdigt i 2016.

Sådan foregår arbejdet

For at få plads til banen, er det nødvendigt først at lukke den østlige halvdel af motorvejen, mens den ombygges til en ny brokonstruktion over den kommende bane. Mens arbejdet med den østlig brodel står på, leder vi trafikken over i det vestlige spor. Når den østlige del er færdig laver vi samme øvelse i den vestlige halvdel af motorvejen.
Arbejdet udføres i perioden fra april 2015 til efteråret 2016.

Ny lufthavnsrampe hæves fire meter

For at skabe plads til at få banen under lufthavns-rampen skal rampen fra Holbækmotorvejen til Motorring 3 hæves fire meter. Mens arbejdet står på, afvikles trafikken via en midlertidig rampe, hvor der er hastighedsnedsættelse til 50 km/t.
Den nye lufthavnsrampe forventes færdig og taget i brug i november 2015.

Powered by Labrador CMS