Så let er det at få penge for flyforsinkelser

Foto: AirHelp/Presse
Udgivet Opdateret

Det behøver ikke at være svært at kræve kompensation for flyforsinkelser, aflysninger og overbookninger.

Overbookede fly, forsinkelser og aflysninger betyder som regel frustrationer og ventetid. Men det kan også betyde økonomisk kompensation, hvis flypassagerne kender deres rettigheder.

Det opdagede tre fyre, da de dykkede ned i lovgivningen på området, og det fik dem til at lave app’en AirHelp.

Med app’en kan flypassagerer på tre minutter indgive et krav, hvis de mener, at de har ret til kompensation, når flyet er mere end tre timer forsinket, aflyst eller overbooket.

Og AirHelp er en stor hjælp til frustrerede flypassagerer. Det mener seniorrådgiver på transportområdet fra Forbrugerrådet Tænk, Asta Ostrowski.

– Vores undersøgelser viser, at flyselskaberne ikke er særlig gode til at informere passagererne om deres rettigheder. Der er app’en et fint redskab, siger hun til Newspaq.

Papirarbejdet, juraen og tovtrækkeriet med flyselskaberne tager AirHelp sig af mod 25 procent af den udbetalte kompensation. Hvis sagen tabes, skal flypassageren ikke betale en krone.

Firmaet har dog stor succes med at tvinge kompensation ud af flyselskaberne. I december rundede app’en 70.000 brugere, og ifølge Nicolas Michaelsen, der er en af AirHelps stiftere, ligger firmaets succesrate på over 90 procent.

Han forklarer den succesen med, at firmaet ikke tøver med at trække flyselskaberne i retten.

– Vi har lige lavet en undersøgelse, hvor vi fandt, at 93 procent af de sager, som flyselskaberne afviser, bliver afvist af grunde, som EU og domstolene ikke anser som ekstraordinære omstændigheder. Det vil sige, at de bliver afvist på et forkert grundlag, siger Nicolas Michaelsen.

Ekstraordinære omstændigheder beskrives i loven om flypassagerrettigheder, som omstændigheder der er uden for flyselskabets kontrol. Det kan eksempelvis være strejke eller dårlige vejrforhold.

Loven betragter ikke tekniske problemer som en ekstraordinær omstændighed.

Nicolas Michaelsen fortæller, at firmaet matcher den enkelte sag med deres database af alle fly i hele verden og derefter tjekker, om flyselskabets forklaring om ekstraordinære omstændigheder holder.

– Når vi sender et krav til flyselskabet, har vi derfor en ekstra bevisførelse med, som konkluderer, at der ikke var noget, som skulle være til hinder for, at selskabet skal udbetale kompensation, siger han.

Da app’en stadig var på tegnebrættet, oplevede stifterne, at det kunne tage over et år fra et krav blev indgivet, til kompensationen blev udbetalt. I dag er den periode betydeligt formindsket.

– Det vil typisk tage to-tre måneder fra indregistrering af kravet, og til at kompensationen udbetales. Men hvis sagen skal i retten, så kan det desværre godt tage lidt længere tid, for den proces er mere tidskrævende, siger Nicolas Michaelsen.

App’en er gratis at hente til sin smartphone og kan findes i appstore.

Newspaq

Powered by Labrador CMS