Sandheden om kinesiske elbiler afsløret
Nu er sandhederne endelig kommet på bordet
Kinesiske bilmærker har på få år ændret sig fra at være en kuriositet på det europæiske marked til at blive en reel udfordring for de etablerede producenter.
Nye testresultater peger på, at de ikke blot matcher konkurrenterne, i flere tilfælde overgår de dem. Det skriver FDM .
Fra kritik til topplaceringer
Tidligere blev kinesiske biler kritiseret for svag sikkerhed, dårlig byggekvalitet og manglende holdbarhed.
I dag ser billedet helt anderledes ud.
De seneste sikkerhedstests viser, at flere modeller fra Kina opnår de maksimale fem stjerner, mens enkelte europæiske biler må nøjes med fire.
”Kina imponerer virkelig i disse år med velbyggede biler og med samme høje sikkerhed i alle udgaver,” udtaler bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.
Han understreger, at europæiske producenter ofte differentierer sikkerhedsniveauet alt efter udstyrspakke, noget kineserne ikke gør.
Nye mærker på vej til Danmark
Et af de mest opsigtsvækkende resultater kommer fra det nye mærke Firefly, hvis første model klarer sig exceptionelt godt i kollisionsprøverne.
Også BYD Dolphin, en af markedets billigste elbiler, scorer fem stjerner, selv om den mangler visse detaljer som en ekstra airbag og avanceret nødbremse ved bakning.
Europæisk wakeupcall
Selvom biler som Audi Q4 e-tron og VW ID.Buzz også klarer sig fremragende, viser resultaterne en tydelig tendens:
kinesiske producenter har sat turbo på udviklingen og er i fuld gang med at ændre balancen på markedet.
For de europæiske mærker er konkurrencen skærpet, og kampen om sikkerheden kan blive afgørende.