Stor debat om nye kørselsafgifter

S er skeptisk, men partierne, der skal udgøre parlamentarisk grundlag, vil have gang i debat om roadpricing.

Gennem mange år har roadpricing været nævnt som en af løsningerne på den voksende biltrafik. Her er det motorvejstrafik ved København. KLIK videre og se Enhedslistens konkrete forslag til priser. (Arkivfoto) Foto: Dennis Lehmann/Scanpix
Gennem mange år har roadpricing været nævnt som en af løsningerne på den voksende biltrafik. Her er det motorvejstrafik ved København. KLIK videre og se Enhedslistens konkrete forslag til priser. (Arkivfoto) Foto: Dennis Lehmann/Scanpix
Udgivet Opdateret

En ny regering bør med det samme tage hul på arbejdet med kørselsafgifter frem for at vente på en rapport fra Transportkommissionen. Sådan lyder det fra flere af de partier, der skal udgøre det parlamentariske grundlag for en S-regering, skriver Politiken.

Ifølge politisk ordfører Pernille Skipper fra Enhedslisten er kørselsafgifter – eller roadpricing – “uundgåeligt”, hvis benzin- og dieselbiler i de kommende år skal erstattes af grønne alternativer, uden at staten hvert år mister indtægter i milliardklassen.

I en klimaplan frem mod 2030 har partiet foreslået, at det på sigt skal koste 1,25 kroner per kilometer i byer, 50 øre på motorvej og 10 øre på øvrige veje.

– Vi er meget åbne over for at diskutere modellen. Men der skal findes en model for roadpricing, siger Pernille Skipper til Politiken.

Hun ønsker, at en ny regering sætter gang i det indledende arbejde med det samme.

Enige

Et bredt flertal i Folketinget er enige om, at transportsektoren skal omkalfatres. Men metoden og finansieringen er uafklaret.

Ifølge politisk ordfører og klimaordfører Rasmus Nordqvist fra Alternativet er det et problem, at skiftende regeringer udskyder de svære beslutninger.

– Vi ved, at det her foregår. Vi har tidligere fået det anbefalet af kloge folk. Lad os nu komme i gang, siger Rasmus Nordqvist til Ritzau.

SF vil afdække mulighederne for roadpricing i byerne og andre områder med trængsel. Partiet ser det som en “fair beskatning”. Politisk ordfører Karsten Hønge ser ingen grund til at lade det indledende arbejde afhænge af kommissionen.

– Roadpricing, det er jeg stensikker på, bliver under en eller anden form en vigtig del af fremtidens måde at beskatte transport på, siger Hønge til Ritzau.

Uundgåeligt

Hos De Radikale har politisk leder Morten Østergaard over for Ritzau 8. juni kaldt roadpricing “uundgåeligt”.

– Vi skal finde en anden måde at beskatte bilisterne på, og roadpricing er en gammel radikal tanke, sagde han.

Socialdemokratiet har løbende været skeptisk. På et spørgsmål om, hvorvidt partiet har overvejelser om, at roadpricing kan være med til at sikre et provenu til statskassen, svarer S-formand Mette Frederiksen nej.

Hun er fortsat skeptisk.

– Det synes vi, der er nogle store udfordringer forbundet med, siger hun til Politiken.

Professor: Lang vej

Afgifter på kørsel på visse strækninger på visse tidspunkter. Sådan lyder grundtanken i den form for kørselsafgifter, der også kaldes roadpricing. De skal ifølge professor i miljøøkonomi ved Københavns Universitet Lars Gårn Hansen afhjælpe et “alvorligt problem”.

– Trafikken glider dårligt, da vi ikke regulerer den i dag, og vi bruger spildtid på at sidde i kø. Vi kan se, at vi årligt har en samfundsomkostning på 7-8 milliarder, fordi folk sidder i kø. Så det er et betydeligt ressourcespild i dag, siger Lars Gårn Hansen.

Men ifølge professoren kan det blive en langvarig proces at indføre:

– Det kan hurtigt tage nogle år at skabe et godt beslutningsgrundlag, fordi man både skal indsamle erfaringer fra udlandet og gå i detaljen med udformning og konsekvenser af forskellige modeller i de relevante danske byområder, siger Lars Gårn Hansen.

Afdelingschef Torben Lund Kudsk hos bilejernes interesseorganisation FDM bakker op om roadpricing på den lange bane, men mener, at roadpricing skal være på bekostning af andre bilafgifter.

– Vi har høje afgifter på biler, så roadpricing er ikke noget, der skal komme oven på afgifterne. Det skal erstatte helt eller delvist de eksisterende afgifter, siger han.

Hvis roadpricing skal indføres, er den optimale løsning ifølge FDM at gøre det ved hjælp af et satellitsystem.

Professor Lars Gårn Hansen har ikke et bud på et optimalt roadpricing-system. Men han nævner nummerpladeaflæsning som en mulig metode.

Powered by Labrador CMS