Telia fortsætter med at stjæle kunder

Foto: Elo Christoffersen (Arkivfoto)
Udgivet Opdateret

Telia fortsætter med at stjæle kunder fra sine konkurrenter og har på de tre måneder fra april til juni fået endnu 18.000 mobilkunder ind. Det har til gengæld kostet penge, for overskuddet falder.

Telia har nu 1.624.000 mobilkunder i Danmark – 79.000 flere end for et år siden og 18.000 flere end ved udgangen af marts. Omsætn9ingen i den danske forretning vokser også, de seneste måneder fra 1,42 milliarder svenske kroner (koncernen opgiver ikke danske beløb) til nu 1,48 milliarder kroner. Til gengæld falder driftsresultatet fra 140 millioner svenske kroner i 1. kvartal til 133 millioner i 2. kvartal, hvilket er 51 millioner mindre end for et år siden.

Svensk-finskejede Telia, som også ejer lavprismobilselskabet CallMe, er tredjestørste teleselskab i Danmark efter TDC og Telenor men hører – som norskejede Telenor – til blandt verdens ti største mobilselskaber.

Fusion på vej

I erkendelse af, at det – trods solide pengekasser i ryggen – er vanskeligt at tjene penge på det hårdt konkurrerende danske marked, som ude i verden på grund af priskrigen omtales som »den danske syge«, har Telia og den norske konkurrent Telenor besluttet at slå deres forretninger i Danmark sammen i et helt nyt selskab.

Fusionen afventer en godkendelse fra EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, som 2. september vil melde ud, på hvilke betingelser den i givet fald kan finde sted. Telia og Telenor har allerede – med konkurrencemyndighedernes tilladelse – gennem nogle år haft fælles mobilnet i Danmark.

For godt to uger siden blev den fremtidige ledelse i »Telianor« (det officielle navn er endnu ukendt) i Danmark præsenteret. Koncerndirektør for industriel udvikling og forskning i Telenor, nordmanden Hilde Tonne, bliver kommende, administrerende direktør, mens Telia Danmarks nuværende administrerende direktør, Søren Abildgaard, tiltræder som viceadministrerende direktør, og Telia Danmarks finansdirektør, Dennis Kilian, som finansdirektør for det samlede selskab.

Også »3« fortsætter fremgang

»3«, som er den mindste af de fire store, fremlagde torsdag i denne uge et regnskab, som viser, at endnu 21.000 mobilkunder har skiftet til »3« og datterselskaberne Oister og Zenji – sandsynligvis mestendels hugget fra TDC. På et år har »3« således fået 79.000 flere mobilkunder. Fremgangen koster dog på indtjeningen. Overskuddet er faldet fra 154 millioner kroner sidste år til nu 147 millioner kroner. Også overskudsgraden er dalet, fra 26 til 22 procent.

Telias konkurrent og fremtidige samarbejdspartner, norske Telenor, kommer med regnskab 22. juli, dog af stærkt begrænset værdi informationsmæssigt, eftersom Telenor udelukkende offentliggør sit mobilkundetal og overhovedet ingen andre tal, siden fusionsplanerne blev lagt. TDC, som er Danmarks største på mobiltelefoni, fastnettelefoni, internetforbindelser og TV, kommer først med sine resultater for april-juni den 7. august.

Telia har været i Danmark siden 1995.

Powered by Labrador CMS