Udenlandsk chauffør taget i utrolig svindel

Politiet var på vejene. Det var en slovensk vognmands lastbil også. Det blev dyrt. For vognmanden.

Udgivet Opdateret

Tungvognscenter Syd var onsdag på vejene for at skabe tryghed og sikkerhed, oplyser Sydøstjyllands Politi i en pressemeddelelse.

En del af den tryg- og sikkerhed er altså at kontrollere, at lastbilerne på de danske veje overholder loven – noget, en slovensk vognmand ikke kunne opfylde. Og noget, der blev en dyr fornøjelsen.

Vognmanden blev nemlig afsløret i at have foretaget AdBlue manipulation af sin Euro 6 lastbil. Det kostede ham en en bøde på 22.500 kroner. Det stopper dog ikke der for vognmanden, for lastbilen blev efterfølgende eskorteret til autoriseret værksted, hvor den måtte repareres for yderligere 27.000 kroner.

Først sag af sin art

Euro 5/Euro 6

  • Siden 1993 har Euro-normerne reguleret vægten af partikler i udstødningen.
  • Med vedtagelsen af Euro 5-normen i 2010 blev der også sat grænseværdier for antallet af partikler i udstødningen.
  • Euro 6 krav skal overholdes i 2015.

Sydsøstjyllands Politi oplyser, at denne sag er sin første af sin art for så vidt angår Euro 6 lastbiler. Der er det seneste år blevet afsløret over 200 Euro 5 lastbiler i at have manipuleret med deres AdBlue systemer.

“Laboratorietest af manipulationer foretaget på Euro 6 lastbiler viser, at én manipuleret lastbil forurener mere end 60 ikke-manipulerede lastbiler”, står der i pressemeddelelsen.

Gårsdagens fangst blev foretaget i forbindelse med en Tungvognskontrol i Kolding-området.

Om AdBlue

  • Siden 1993 har Euro-normerne reguleret vægten af partikler i udstødningen.
  • Med vedtagelsen af Euro 5-normen i 2010 blev der også sat grænseværdier for antallet af partikler i udstødningen.
  • Euro 6 krav skal overholdes i 2015.

Den slovenske vognmand har erkendt sigtelsen.

Powered by Labrador CMS