Undskyld: Jeg opfandt pop-up reklamen

Pop-up reklamer kan være frustrerende, og selve opfinderen af dem, undskylder nu for dem. Foto: Colourbox
Udgivet Opdateret

Opfinderen a pop-up reklamerne undskylder nu, at han bragte de ofte forhadte reklamer til verden

Søger man på ordet pop-up reklamer på Google, er de første syv resultater sider, der vil hjælpe folk med at slippe af med de forstyrrende reklamer. Der er da heller ikke mange, der  bliver begejstrede, når en internet-reklame åbner sig i et nyt vindue, og på den måde møver sig forrest på computerskærmen.

Nu undskylder selve opfinderen af pop-up-reklamen da også for sin kreation. Ethan Zuckerman skriver i en længere artikel i The Atlantic om, hvad han mener, der er gået galt med internettets opbygning. Han beklager, at næsten alle forretningsmodeller på nettet bygger på reklame og overvågning af brugerne. Og i den forbindelse finder han altså også lejlighed til at undskylde for selv at have været en del af den udvikling ved blandt andet at have opfundet pop-up reklamer.

Bilfirma sure over analsex

Opfindelsen skete, da han arbejdede for Tripod.com, som var en portal, hvor man gratis kunne få sin egen hjemmeside. De tjente penge ved at sælge reklamer på brugernes hjemmesider, men på et tidspunkt var der et stort bilfirma, der blev sure over, at deres reklame lå på en en side, der hyldede analsex. Derfor fandt firmaet på at reklamen skulle åbne i et nyt vindue, så den ikke blev kædet på samme måde sammen med indholdet på den specifikke hjemmeside.

– Jeg skrev koden, der fik vinduet til at åbne med en reklame i. Jeg er ked af det. Vores intentioner var gode, skriver Ethan Zuckerman.

Hans mål med arbejdet for Tripod.com var nemlig at styrke ytringsfriheden.

– Det jeg gerne ville bygge, var et værktøj, der gjorde det muligt for alle at komme til orde og blive hørt alle vegne, skriver han.

Nettets arvesynd

Han mener, at det er en skam, at reklamer er blevet den altdominerende indtægtskilde på nettet.

– Jeg er af den tro, at reklamering er nettets arvesynd. Internettets forfaldne tilstand er en direkte – omend ikke intentionelt – konsekvens af at vælge reklamer som den gængse måde at finansiere indhold og tjenester på nettet, skriver Ethan Zuckerman.

For med i pakken har brugerne fået den intensive overvågning, som firmaer som Google og Facebook især er kendt for.

– Vi har trænet internetbrugerne til at forvente, at alt hvad de siger og gør på nettet bliver samlet i deres profiler (som de ikke kan gennemse, udfordre eller ændre), som former hvilke reklamer og hvilket indhold de ser, skriver han.

Ethan Zuckerman opfordrer til, at folk rykker væk fra de gratis tjenester, der tjener penge på at forsøge at kapre vores informationer, tid og opmærksomhed.

– Det er tid til at begynde at betale for vores privatliv, for at understøtte de services som vi elsker, og til at forlade dem som er gratis, men som sælger os – brugerne og vores opmærksomhed – som produktet, slutter Zuckerman.

Powered by Labrador CMS