Volkswagen har tabt: Kan ikke følge med længere
Konkurrenterne er langt foran
Volkswagen har gennem flere år investeret massivt i batteriteknologi, men resultaterne lader vente på sig.
Ambitionen om at blive førende inden for solid state-batterier er gentaget mange gange, men mens konkurrenterne ruller de første testbiler ud, står Volkswagen fortsat med prototyper, der ikke kan bringes på vejene.
Det skriver Mobilsiden.
Batteriteknologien bliver betragtet som det næste store skridt i elbiludviklingen.
Med højere energitæthed, kortere opladningstider og øget sikkerhed er solid state-batterier et afgørende konkurrenceparameter.
Alligevel har Volkswagen endnu ikke sat en realistisk tidsramme for, hvornår deres biler kan udstyres med den lovende teknologi.
Konkurrenterne kører foran
Samtidig demonstrerer andre producenter, at de er tættere på målet.
Flere asiatiske mærker tester allerede teknologien i biler, der kører på offentlig vej, og enkelte har introduceret løsninger, der ligger tæt på fuldt udviklede solid state-batterier.
Også europæiske rivaler har sat fart på forskningen og kan blive først til at udnytte den nye teknologi kommercielt.
Mere end batterier
Problemet begrænser sig ikke til batterierne alene.
Volkswagen halter også efter på software, hvor systemstabilitet og brugervenlighed fortsat skaber utilfredshed blandt kunder.
Det kan vise sig dyrt i en tid, hvor bilkøbere lægger lige så stor vægt på digitale oplevelser som på motor og design.
Hvis Volkswagen ikke snart finder en vej frem, kan de stå over for en ny virkelighed:
Et bilmarked, hvor mærket ikke længere kan følge med hverken teknologisk eller kommercielt.