Dansk lufthavn i knæ

Københavns Lufthavn håber, at der snart findes en løsning på en faglig konflikt, der forsinker passagerer

Udgivet Opdateret

Tusindvis af passagerer, der rejser til og fra Københavns Lufthavn, er fortsat ramt af forsinkelser som følge af en faglig konflikt.

Det viser tal, som lufthavnen har sendt til Ritzau mandag.

Påvirkede flere tusinde

Søndag var for eksempel 92 afgange forsinket i mere end et kvarter. For ankomster var tallet 116. Det påvirkede i alt 28.000 passagerer.

Lufthavnen havde 75.400 passagerer søndag.

Fra Københavns Lufthavns side er håbet, at der snart kommer en løsning. Det siger trafikchef Kristoffer Plenge-Brandt.

Vil finde løsning

- Vi kan ikke aktivt løse problemet, men vi har en meget tæt dialog med Naviairs ledelse om konflikten, hvor vi prøver at presse på for, at de finder en løsning, siger han.

I lufthavnen er der problemer med flyvelederbemandingen.

Manglen skyldes især, at man ikke har fået antallet af ansatte op igen efter coronapandemien. Og det efterslæb kan nu mærkes.

Beklager forsinkelser

Naviair, selskabet, som står for styringen af lufttrafikken, skal forsøge at finde en løsning med flyvelederne.

Selskabet har tidligere på sin hjemmeside beklaget forsinkelserne i lufthavnen og de gener, som de medfører.

Flere tusinde passagerer blev forsinket som følge af konflikten.
Flere tusinde passagerer blev forsinket som følge af konflikten.

Så stor er Københavns Lufthavn

Hvert år er der 30 millioner passagerer, der flyver til eller fra Københavns Lufthavn.

67 procent af alle fly afgange er for at komme på ferie, mens 33 procent er forretningsrejser.

De fem mest populære rejsemål fra lufthavnen er: London, Oslo, Stockholm, Amsterdam og Helsinki.

Der var i 2018 266.096 fly, der enten landede eller lettede fra Københavns Lufthavn.

Der er 22.800 ansatte i Københavns Lufthavn, som har et ID-kort.

Kilde: Københavns Lufthavn

Powered by Labrador CMS