Skift og spar penge

Kører du med vinterdæk om sommeren, slider du mere på dækkene, lyder det fra ekspert.

Udgivet Opdateret

I det lyse og lune forårsvejr skal vinterjakken ikke kun skiftes ud med overgangsjakken.

Dækkene på din bil skal også skiftes, og det er der flere fordele ved at få gjort.

Sådan lyder det fra John Gantzhorn, der er teknisk chef hos Applus Bilsyn.

- Vinterdæk er blødere end sommerdæk, så når det bliver varmt, bliver de hurtigere slidt. Så du kan også køre længere på literen med et par gode sommerdæk, siger han.

John Gantzhorn peger desuden på, at der kun er ét tidspunkt, hvor vinterdæk er bedre end sommerdæk. Og det er, når der er is og sne på vejene.

- Bremselængden er længere på vinterdæk, medmindre der er is og sne. Så kører du på tør asfalt, bremser sommerdæk altid bedre end vinterdæk, siger han og uddyber:

- Til gengæld er sommerdæk livsfarlige om vinteren, når der er is og sne. Her har de en fire gange så lang bremselængde som vinterdæk.

Ifølge Falck er det tid til at skifte til sommerdæk, når temperaturen ligger stabilt over fem til syv grader.

Det skal du udnersøge

Men inden du sætter sommerdækkene på, bør du undersøge, om alt er, som det skal være, lyder det fra Martin Velde Andersen, der er teknisk rådgiver hos bilejernes interesseorganisation, FDM.

- Loven siger, at der minimum skal være 1,6 millimeter dækmønster. Vi anbefaler, at du overvejer at skifte dine dæk, når mønstret er under 3 millimeter, siger han.

På mange dæk sidder der en slidindikator, som er en slags forhøjning i dækket.

Når dækmønstret rammer forhøjningen, er der præcis 1,6 millimeter tilbage.

- Den forhøjning sidder som regel i de brede riller, som skyer vandet væk. Dog er det ikke alle dæk, som har det, påpeger Martin Velde Andersen.

Sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk

* Sommerdæk har ikke et så groft dækmønster, som vinterdæk har.

* Vinterdæk består af ekstra gummi, og så er dækmønstret lavet sådan, at det leder sne og sjap væk.

* Helårsdæk har nogle af de samme egenskaber som et sommerdæk, men i forhold til vinterdækket har det ikke nær så godt et vejgreb, når det er glat.

* Det giver mening at køre med helårsdæk, hvis dit kørselsbehov er begrænset, og du kan undvære bilen på dage med meget sne.

Kilde: Falck.

Mål dæktrykket

Ud over at tjekke dækmønstret anbefaler Martin Velde Andersen også, at du måler dæktrykket.

Dækkene kan godt have mistet noget af trykket efter at have ligget i et halvt år.

- Dæktrykket skal være det helt rigtige. Det er meget forskelligt fra bil til bil, og det er også forskelligt, hvor det står beskrevet på selve bilen eller i manualerne, siger han og pointerer:

- Mange nye biler måler dæktrykket automatisk og giver en fejlmelding, hvis det er for lavt. Men det gør biler, som er 10-15 år gamle ikke.

Den helt grundlæggende forskel på sommer- og vinterdæk er deres mønster og den gummiblanding, som de er lavet af. (Arkivfoto).
Powered by Labrador CMS