Vognmænd snuppet for snyd i millionklassen

En af de hidtil største sager om svindel med førerkort gav millionbøde og fængsel til vognmand. Yderligere to rekordstore sager om snyd med lastbilkørsel er på vej i retten

Udgivet Opdateret

Citathistorie: Fagbladet 3F

Inden for få måneder er der dukket tre rekordstore straffesager op mod danske vognmænd, og de er ikke kommet ud af det blå, skriver Fagbladet 3F.

17. marts faldt der dom i den hidtil største sag om svindel med førerkort hos det fynske vognmandsfirma Thomas B. Pedersen, der blev dømt for over 700 tilfælde af snyd.

Vognmanden fik millionbøde og delvist ubetinget fængsel og blev blandt andet blev dømt for at køre på sin hustrus førerkort og på den måde overtræde reglerne om køre- og hviletid.

Risiko for rekord-bøder

Den to andre straffesager gælder transportfirmaerne Erik Petersen A/S i Padborg, der er tiltalt for over 450 tilfælde af ulovlig cabotagekørsel og H. P. Therkelsen A/S, der er tiltalt for mere end 1.200 tilfælde af ulovlig cabotagekørsel.

De to sager er rekordstore og kan udløse de hidtil største bøder, når de kommer for retten.

Vicepolitiinspektør Jesper Engelund, leder af politiets Tungvognscenter Syd, der står for kontrol af lastbiler, oplyser, at politiet har skærpet kontrollen med ulovlig cabotagekørsel efter ønske fra Folketinget.

- Kontrollen er helt generelt skærpet som følge af, at vi har fået flere ressourcer. Politiets tre tungvognscentre er af flere omgange blevet tildelt yderligere ressourcer siden oprettelsen. Både specifikt til cabotagedelen og til kontrol generelt, siger han.

Tre gange på syv dage

Cabotagekørsel er, når en udenlandsk lastbil for eksempel henter varer på et lager i Kolding og kører det til København. 

Reglerne er simple: Lastbilerne må køre varer indenrigs tre gange på syv dage, så skal de forlade Danmark. Kørsel over tre ture er ulovlig cabotagekørsel – også kaldet piratkørsel.

Politiets tre tungvognscentre dækker hele landet og blev etableret i 2013.

- Vi er naturligvis blevet dygtigere og dygtigere til at udføre kontroller og efterforskning inden for tungvognsområdet. Sagerne er resultatet af gode efterretninger, koblet sammen med god efterforskning og en forståelse for, hvordan branchen opererer, siger Jesper Egelund.

Skæpper i kassen

Den skærpede indsats skæpper i statskassen. Ét tilfælde af ulovlig cabotagekørsel udløser en bøde på 35.000 kroner. 

De to sager om ulovlig cabotagekørsel, der er på vej i retten, er de første store sager af den karakter, og derfor er der ingen præcedens på bødestørrelsen.

Får ikke bøde på 45 millioner

Men anklagemyndigheden oplyser, at der ikke vil blive tale om 1.200 gange 35.000 kroner og en bøde på 45 millioner kroner. 

Hvor stort bødekravet bliver, er alene op til anklagemyndigheden, der er gået i tænkeboks med bødepåstanden og ikke har yderligere kommentarer lige nu.

Ingen kommentarer

Retssagerne med de 1.200 og 450 lovovertrædelser er endnu ikke berammet, men kommer til at køre ved retten i Roskilde.

Direktøren for transportfirmaet Erik Petersen A/S, Keld B. Petersen, har ingen kommentarer til de 450 tiltaler. 

Administrerende direktør i H.P. Therkelsen, Peter Therkelsen, er stærkt uenig i antallet på 1.200 ulovlige cabotagekørsler i anklageskriftet, men har ikke kommentarer så længe sagen behandles.

Powered by Labrador CMS