Arla: Stor stigning

Arla har oplevet stor succes efter stigende mælkepriser

Udgivet Opdateret

Høje mælkepriser har skudt Arlas omsætning i vejret i første halvdel af 2022. 

Hvor det i 2021 lå på omkring 40 milliarder kroner efter første halvdelen af året, er det i år oppe på 47,5 milliarder kroner.

Handler anderledes

Det er dog ikke givet at festen fortsætter for Arla. 

Prisstigningerne på både mejeriprodukter men også andre varer, har ifølge 

Arla fået forbrugerne til at handle anderledes. 

Det noterer selskabet sig i sit halvårsregnskab.

Øgede udgifter

Arla har derfor valgt for første gang nogensinde at lave en halvårsudbetaling til sine ejere - mælkebønderne - for at give dem en økonomisk håndsrækning.

Prisstigningerne rammer dog ikke kun Arla på øgede udgifter til gødning og foder.

Ved køledisken ser forbrugerne ifølge Arla ud til at justere sine indkøbsvaner til prisstigningerne.

Prisen på mælk er steget, og det kan mærkes på regnskabet.
Prisen på mælk er steget, og det kan mærkes på regnskabet.

INFLATION

I en markedsøkonomi kan priserne på varer og tjenester altid variere.

Nogle priser stiger, andre priser falder.

Der er tale om inflation, hvis der er en generel stigning i priserne, ikke kun på en enkelt vare eller tjeneste.

Det betyder, at man kan købe mindre for 1 euro.

Eller sagt på en anden måde: 1 euro er mindre værd, end den var før prisstigningen.

Kilde: Den Europæiske Centralbank
Powered by Labrador CMS