Bilejere i tusindvis modtager dette gebyr

Ejere af godt 11.000 køretøjer i Danmark modtager hver eneste dag et dagsgebyr på 250 kroner, fordi køretøjet ikke er ansvarsforsikret

Det er blandt andet ejere af indregistrerede biler uden ansvarsforsikring, der modtager dagsgebyret. Genrefoto.
Udgivet Opdateret

Gebyrblokken gløder hos Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM).

Her har man siden 2019 administreret loven om, at alle, der ikke har en ansvarsforsikring på et indregistreret motorkøretøj, skal pålægges et såkaldt dagsgebyr.

Hvis du ejer en indregistreret bil, og har du ikke en ansvarsforsikring på den, vil du hver dag modtage et gebyr på 250 kroner, til du enten afmelder køretøjet eller betaler DFIM, og tegner en ansvarsforsikring.

Har du et udestående med DFIM, kan du slet ikke tegne en ansvarsforsikring, så du skal først betale det, du skylder, før du kan tegne den lovpligtige ansvarsforsikring, og da der intet loft er på, hvor mange dagsgebyrer, DFIM kan pålægge dig, kan det blive dyrt ikke at have styr på ansvarsforsikringen.

Millioner af kroner i gebyrer

I skrivende stund betyder det, at ejerne af omkring 11.000 køretøjer, blandt andet personbiler, varebiler og lastbiler, hver dag modtager et nyt dagsgebyr fra DFIM.

For hvert køretøj er det en udgift på 91.250 kroner om året. Ved udgangen af december 2020 fandtes der 10.930 indregistrerede køretøjer i Danmark uden en ansvarsforsikring. Med andre ord skrev DFIM i den måned dagsgebyrer ud for omkring 85.000.000 kroner.

Ikke alle betaler

DFIM oplyser til Newsbreak.dk, at man fra den 29. januar 2019 til den 31. december 2020 har modtaget 201.000.000 kroner i dagsgebyrer. Det peger på, at det ikke er alle dagsgebyrer, DFIM sender ud, der faktisk bliver betalt.

Hos DFIM kan man ikke svare på, hvor mange af de dagsgebyrer, man sender ud, der i sidste ende bliver betalt.

Hvis man ikke betaler et dagsgebyr, man modtager fra DFIM, bliver der iværksat en rykkerprocedure. Det samme ville ske, hvis man ikke betalte eksempelvis en parkeringsafgift. Overholder man ikke fristerne for betaling til DFIM, ender sagen i sidste ende i fogedretten.

Der bliver færre og færre

Da DFIM begyndte at sende dagsgebyrer ud, fandtes der i Danmark godt 50.000 indregistrerede motorkøretøjer i Danmark uden ansvarsforsikring, og tallet er siden faldet år for år.

De penge, DFIM får ind via dagsgebyrerne, går i øvrigt til at betale erstatninger for bilister, der er skyld i en trafikulykke i et indregistreret køretøj uden ansvarsforsikring. De bilister modtager i øvrigt et erstatningskrav fra DFIM, når DFIM har betalt på vegne af dem.

Det betyder, at kommer du til skade i en ulykke, hvor den skyldige fører af et motorkøretøj ikke havde en ansvarsforsikring, så har du en bekymring mindre i livet.

Antallet af indregistrerede motorkøretøjer uden ansvarsforsikring falder af flere grunde. Nogle bilister bringer selv forholdet i orden, mens andre bilister får klippet pladerne af politiet, hvis politiet opdager, at de kører rundt uden ansvarsforsikring.

Siden politiet begyndte at klippe nummerplader, og siden DFIM begyndte at sende dagsgebyrer ud, er antallet af motorkøretøjer uden ansvarsforsikring faldet fra 50.000 til 10.930 ved udgangen af 2020. Det vækker glæde hos FDM, interesseorganisation for danske bilejere med mere end 250.000 danske husstande som medlemmer.

– Det har vist sig at have en gavnlig effekt, siger Casper Schad, advokat i FDM, til Newsbreak.dk.

Målet er nul

Det er lovpligtigt at have en ansvarsforsikring på et indregistreret motorkøretøj, og målet med den lovbaserede ordning, der gør, at DFIM sender dagsgebyrer ud, er at alle indregistrerede køretøjer i Danmark får den lovpligtige ansvarsforsikring.

Mens antallet af indregistrerede køretøjer uden ansvarsforsikring falder år for år, samlet set, kommer der også nye køretøjer til.

Hvis Bjarne køber en bil af Arne, og Bjarne efterfølgende ikke tegner en ansvarsforsikring på bilen, begynder DFIM at sende dagsgebyrer ud. Det bliver DFIM ved med, indtil Bjarne tegner en ansvarsforsikring, eller indtil Bjarne afmelder køretøjet.

Det er svært at komme i bund

Det er uvist, hvorfor der flere år efter, at DFIM begyndte at sende dagsgebyrer ud, og efter at politiet begyndte at klippe nummerplader, fortsat findes borgere, der ejer et køretøj uden en ansvarsforsikring.

Motorstyrelsen ændrede ved årsskiftet på fristen for, hvor lang tid der må gå, fra en bil skifter ejer, og til den skal være omregistreret. Newsbreak.dk har tidligere omtalt sagen, og i den forbindelse sagde Casper Schad fra FDM, at man hos FDM alle dage har fået henvendelser fra folk, der har solgt en bil privat og fundet ud af, at køberen ikke havde omregistreret den.

Det kan pege på, at der findes borgere, der af forskellige årsager ikke får omregistreret bilen, som de skal, eller tegnet ansvarsforsikring på den, som de også skal.

Hos FDM mener man ikke, at man skal øge dagsgebyret fra de eksisterende 250 kroner.

– Det kan blive til mange penge. Og vi har haft sager, hvor folk ikke var opmærksomme på, at deres bil ikke var forsikret. De troede, de havde tegnet en forsikring, siger Casper Schad fra FDM til Newsbreak.dk.

Hos FDM tror man, at der altid vil være dem, der ikke tegner en ansvarsforsikring på deres køretøj, medmindre der sker en mentalitetsændring i samfundet. Han peger på, at der også stadig findes folk, der arbejder sort, og som ikke betaler licens.

– Det er nok svært at eliminere helt, siger Casper Schad til Newsbreak.dk.

Powered by Labrador CMS