Black Friday bliver giganternes kamp

Foto: PHIL McCARTEN/scanpix (Arkivfoto)
Udgivet Opdateret

Fredag den 27. november er det Black Friday og det betyder vanvittige rabatter i langt de fleste amerikanske butikker. Men ifølge en USA-ekspert er der allerede nu penge at spare.

Flere af netbutikkerne har nemlig i flere dage kørt hurtige pop-up udsalg for at trække kunderne til og skabe ekstra opmærksomhed om deres butik op til den store udsalgsdag. Og meget tyder på, at dette års Black Friday kan blive giganternes kamp.

– Black Friday er absolut den største handelsdag i USA og det er der flere danskere, der har fundet ud af. Hvert år hører vi om mange, der simpelthen har valgt at tage fri om fredagen for at få del i de mange gode tilbud. Men det behøver man faktisk ikke. For i Danmark har vi den kæmpe fordel, at vi er seks timer foran den amerikanske østkyst og ni timer foran vestkysten. Det betyder, at når de amerikanske netbutikker åbner for deres udsalg, er der stadig amerikanere, der sover eller er ved at gnide den sidste søvn ud af øjnene, siger Michael Brønnum Boye.

Han er administrerende direktør i ShopUSA og formentlig en af dem i Danmark, som ved allermest om amerikansk detailhandel.

Fragter varer hjem til danskerne

Siden 2007 har Michael Brønnum Boye gjort det muligt for danske forbrugere at handle i enhver amerikansk netbutik. Det er nemlig langt fra alle amerikanske butikker, der vil sende varer ud af landet. Det problem har ShopUSA løst og firmaet fragter hver måned flere paller hjem med tusindvis af varer, som danske forbrugere har valgt at købe i USA.

– Danskerne går især efter elektroniske produkter, legetøj, mærkevaretøj, sko og kosmetik. Her er der der normalt rigtig pæne besparelser selv efter at fragtudgifterne, told og moms er betalt. Og når det så er Black Friday, får man nærmest kastet tingene i nakken, siger Michael Brønnum Boye, der selv lægger en stor andel af sin netkøb i de amerikanske netbutikker.

De produkter som er mest populære blandt danskerne er legetøj, tablets, kameraer og elektroniske gadgets. Derudover er det tøj fra især Ralph Lauren og Marc Jacobs, der hitter. Og hver uge transporterer ShopUSA desuden tusindvis af pakker hjem med kosmetik fra især kosmetikfirmaet Sephora.

Giganternes kamp i år

Selvom konkurrencen om forbrugernes gunst hvert år er stor, når de amerikanske butikker holder Black Friday, så tyder meget på, at konkurrencen denne gang bliver yderligere skærpet.

– Walmart har fornylig meldt ud, at de ikke er tilfredse med deres salg i år indtil nu. De har derfor luftet, at de vil gå aggressivt til værks, når det bliver Black Friday. Vi ved af erfaring, at Amazon og eBay ikke lader sådan en bemærkning passerer uden at gøre noget ved det. Så jeg tør godt love, at det bliver et sandt blodbad blandt de største aktører. Og vinderne er de forbrugere, der sidder klar ved tasterne, siger eksperten i amerikansk detailhandel.

Black Friday er oprindelig et fænomen, der opstod blandt de fysiske butikker. Inden netbutikkerne også begyndte med brandudsalg på Black Friday, havde de imidlertid skabt deres egen udsalgsdag den efterfølgende mandag. Derfor er der udsigt til yderligere tilbud allerede få dage efter — nemlig den 30. november, når netbutikkerne fejrer Cyber Monday.

Powered by Labrador CMS