Blødende Sportmaster køber netbutik

Hård konkurrence fra netbutikker sender fysiske sportskæder til tælling, men nu forsøger Sportmaster at komme igen med opkøbet af netbutikken fodboldexperten.dk. Foto: Facebook.
Offentliggjort Sidst opdateret

Hård konkurrence fra netbutikker sender fysiske sportskæder til tælling, men nu forsøger Sportmaster at komme igen med opkøbet af netbutikken fodboldexperten.dk.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Sportmaster blev for to år siden købt af Nordic Capital, men det ligner indtil videre en dårlig forretning for kapitalfonden. 2013 gav i hvert fald et underskud på 55,2 millioner kroner, mens den digitale konkurrent Unisport kom ud af året med et overskud på 5,5 millioner kroner.

Ifølge Jens Høgsted, der tiltrådte som topchef i Sportmaster for et år siden, skal kæden for at være konkurrencedygtig op og have 15 procent af salget på nettet i løbet af de næste to-tre år.

Chefen oplyser ikke, hvor stor omsætningen på nettet er i dag, men han erkender, at der ikke er nogen vej uden om en digital oprustning, og det sker nu gennem opkøbet af fodboldexperten.dk.

»Onlinemarkedet, der i stigende grad flyder sammen med de fysiske butikker, er kommet for at blive. Så jo hurtigere vi øver os på det, jo bedre. Og når vi investerer i fodboldexperten nu, er vi stærkere rustet til fremtiden,« siger Jens Høgsted til Børsen.

Det er ikke kun Sportmaster, der kæmper med at tjene penge på salg af sportsvarer gennem fysiske butikker. Også Intersport måtte i 2013 konstatere et underskud på 7,3 millioner kroner, og derfra lyder der også, at kæden har investeret »et markant tocifret millionbeløb« i oprustning af digitalt salg.

Sportmaster og fodboldexperten.dk oplyser ikke handlens størrelse, men det har været afgørende for de to parter, at fodboldexperten.dk kan fortsætte som selvstændigt organ i Sportmaster.

Bestyrelsesformand og medejer af fodboldexperten.dk, Thomas Olsen, træder af som formand og fortsætter i stedet som konsulent for Sportmaster.

Powered by Labrador CMS