Det kan stadig betale sig at skifte til vinterdæk

Foto: Iris/Scanpix
Udgivet Opdateret

Rigtig mange kører stadig rundt på sommerdæk, og det kan være en dårlig investering at droppe vinterdækkene

Selvom det langt hen ad vejen har været en mild og grøn vinter, er det en dårlig idé at droppe vinterdæk og beholde sommerdæk på bilen. 15 procent har ikke skiftet dæk til vinteren, og det går ud over vejgreb og sikkerhed på vejene.

Dækbranchens fællesråd har været ude og tælle dæk: I uge 4 foretog Dækimportørforeningen dæktælling på parkeringspladser ved 28 indkøbscentre, stationer med videre geografisk fordelt over hele landet.

I alt 4.500 personbiler blev talt: På 659 biler eller 15 procent var der monteret sommerdæk, på 3.841 biler eller 85 procent var der monteret vinterdæk.
Det blev observeret, at andelen af sommerdæk var 18 procent øst for Storebælt og 12 procent vest for Storebælt. Omregnet til tal i større skala, så udgør den samlede personbils-vognpark 2.318.314 enheder ved årsskiftet, og holdes andelen af talte biler op imod dette, svarer det til, at cirka 340.000 personbiler stadig kører på sommerdæk om vinteren

Dækbranchen er slet ikke i tvivl om, at de mange uheld, der sker, når vejene bliver sne- og is-glatte kan kædes direkte sammen med bilister, der kører med sommerdæk.

– På trods af en meget mild vinter, har den absolutte hovedpart af de danske personvogns-bilister sikret køretøjet, sig selv og deres medtrafikanter med de rigtige dæk til årstiden. Det er meget positivt, at 85 procent af de kontrollerede biler var på vinterdæk i uge 4, men efter vores overbevisning er der stadig for mange der tager chancen på sommerdæk og det skader mobiliteten, siger Kenneth Saust, formand i Dækimportørforeningen.

Dækbranchen ser gerne, at der bliver indført en mere stram lovgivning på området: Krav om vinterdæk, når føret kræver det, eller lad bilen stå samt absolut mindst lige så vigtigt – krav om forøget mønsterdybde på vinterdæk i vinterperioden på henholdsvis 3,0 og 5,0 mm, så vi slipper af med 1,6 mm på person- og varebiler og 1,0 mm på de tunge køretøjer over 3.500 kg.

Februar og marts kan stadig byde på sne- og is-glatte veje, ja faktisk er det set før helt hen til april måned. Så behold vinterdækkene på og er man blandt de, der endnu ikke har fået skiftet fra sommerhjul til vinterhjul, kan det stadig være en rigtig god investering, lyder det afslutningsvis fra Kenneth Saust

Powered by Labrador CMS