Er din bil på listen? Disse biler får det svært efter 2026
Disse biler bør skiftes efter 2026
Når 2026 nærmer sig, står mange bilmodeller over for strengere sikkerhedskrav, som kan få store konsekvenser for både ejere og bilens videresalgsværdi.
Nye regler fokuserer på avancerede førerassistancesystemer, kollisionsbeskyttelse og beskyttelse af trafikanter. Det skriver Teksiden.
Populære bybiler risikerer at falde igennem
Små og økonomiske biler som Volkswagen Polo fra 2017 til 2021 og Ford Ka+ fra 2016 til 2020 klarer sig dårligt på nye sikkerhedstests.
Manglende automatisk nødbremse og lav pointsum ved sidekollision gør dem sårbare i bytrafik.
Eksperter advarer om, at ejere kan opleve lavere gensalgsværdi, hvis bilen ikke opgraderes.
Også modeller som Dacia Duster fra 2018 til 2022 og Renault Clio før 2020 står over for udfordringer.
Clio har tidligere fået kritik for dårlig beskyttelse af børn på bagsædet og utilstrækkelig beskyttelse af fodgængere, mens Duster mangler moderne sikkerhedsudstyr.
Små biler med minimal sikkerhed
Mikrobiler som Peugeot 108, Citroën C1 og Toyota Aygo, samt ældre Fiat Panda og Opel Karl, vil have svært ved at opfylde kravene.
Disse biler er populære for deres lave pris og kompakte størrelse, men det lave sikkerhedsniveau betyder, at de hurtigt vil blive betragtet som uegnede under de kommende standarder.
Suzuki Celerio, Hyundai i10 før 2020 og Chevrolet Spark via parallelimport står også foran udfordringer.
Ingen af dem har avancerede førerassistancesystemer som standard, og Euro NCAP-vurderingerne har tidligere været lave.
For mange danskere kan de kommende krav blive en anledning til at revurdere bilvalg, især hvis man kører en af de modeller, som ikke lever op til fremtidens standarder.