Facebook er det nye julekatalog

Foto: Getty Images
Udgivet Opdateret

Den nyeste vare på hylden kan få et anerkendende »like,« og budskabet om gode juletilbud i december måned kan blive delt med venner og bekendte. Dansk detailhandel har i år for alvor fået øjnene op for, at det sociale medie Facebook er en nem og effektiv vej til danskernes ønskesedler.

Derfor vil flere virksomheder end tidligere år markedsføre sig på Facebook i forbindelse med julehandelen 2014. Det viser en undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv blandt 176  tilfældigt udvalgte medlemsvirksomheder. 64 procent svarer, at de vil bruge Facebook som markedsføringskanal i 2014.

»64 procent er mange. Det er opsigtsvækkende, at Facebook er den næst mest foretrukne markedsføringskanal i år. Det har vi ikke set de tidligere år i den udstrækning. Brugen af sociale medier i detailhandelen er – om ikke vokset eksplosivt – så virkelig i vækst lige nu,« siger Lone Rasmussen, der er markedschef hos Dansk Erhverv.

Til sammenligning vil kun 16 procent bruge reklamer på andre sociale medier end Facebook, og 68 procent vil fortsat anvende avisannoncer i deres julekampagner.

Facebook står som et strategisk valg på linje med andre reklameveje som printannoncer i en avis eller reklamer ved busstoppesteder, mener ekspert i sociale medier Thomas Bigum:

»Facebook kan starte samtaler. Man får reklame og eksponering ud af det og kommer ind i folks bevidsthed. Man kan ikke komme lige så dybt med en printannonce, for det er lettere at få folk til at interagere gennem en samtale end ved at få dem til at klippe en kupon ud fra en printannonce,« siger han.

Kunder »synes godt om«

Flere medlemmer i Dansk Erhverv oplever, at Facebook er en god måde at komme i direkte dialog med kunderne gennem blandt andet konkurrencer.

Det er Søstrene Grene et eksempel på. Mere end 315.000 personer »synes godt om« kæden på Facebook, og alene i 2014 er antallet af fans på Facebooksiden fordoblet. Derfor satser Søstrene Grene massivt på at markedsføre sig på Facebook i forbindelse med julen. Her har virksomheden lavet en julekalender med 24 låger, der åbner hver dag i december og giver forbrugerne inspiration til, hvordan man kan bruge Søstrene Grenes varer til julepynt og lignende.

Ifølge den administrerende direktør Mikkel Grene er hemmeligheden bag den store markedsføringssucces, at kæden i høj grad bruger Facebook til at inddrage og engagere sine mange fans:

»Vores strategi er helt klar: Vi vil inddrage vores kunder og skabe reel værdi over for dem. Vi går i dialog, lytter og inddrager dem i alt, hvad vi gør. Derfor har vi også et dedikeret team ansat til at gå i dialog med brugerne på Facebook på tværs af vores markeder,« siger Mikkel Grene.

Som eksempel har virksomheden opfordret fansene på Facebook til at skrive, hvor de ønsker, den næste Søstrene Grene-butik skal åbne. Det førte til mere end 4.000 forslag og en ny butik i Sønderborg.

Flere bruger sociale medier

Generelt tager danske virksomheder de sociale medier til sig i stor stil. En ny undersøgelse fra Danmarks Statistik fra december måned i år viser, at hver anden virksomhed med mindst ti ansatte aktivt bruger de sociale medier. Aktivt forudsætter i denne sammenhæng, at virksomheden har en brugerprofil, konto eller brugerlicens.

Det er især Facebook, men også det sociale medie LinkedIn, virksomhederne bruger. I 2014 bruger 46 procent af virksomhederne sociale medier, mens andelen i 2013 var på 36 procent.

I følge Facebookekspert Thomas Bigum er Facebook en reklameplatform i vækst, fordi flere og flere forstår, hvad det er. Han forklarer, at brugerne for alvor rykkede ind på Facebook i 2010, mens virksomhederne for alvor rykkede ind på det sociale medie sidste år.

Han ryster ikke på hovedet, hvis virksomheder fravælger Facebook, men de skal vide, hvorfor de vælger det fra.

»Virksomhederne skal vide, at Facebook er et decideret alternativ til deres markedsføringskanaler. Men det er også en meget støjende markedsplads, hvor det ikke er alle, der kan få succes,« siger han og uddyber:

»Folk bruger ikke Facebook, når de vil vide mere om en mejeriproducent, men hvis man er en juicebar på Nørrebrogade, er det anderledes. Så kan man skrive ud om 20 procent i rabat og være forholdsvis sikker på, at det vil have forbrugernes interesse.«

Powered by Labrador CMS