FDM dumper dæk i ny undersøgelse

Hvis du vil køre sikkert, skal du være klar til at skifte dæk med årstiderne.

Udgivet Opdateret

Helårsdæk får fortsat baghjul af både sommer- og vinterdæk, når det kommer til bremseegenskaber. Det skriver FDM i en pressemeddelelse.

FDM har testet syv forskellige helårsdæk på 17 tommer (235/55), og FDM skriver, at helårsdæk er blevet bedre med årene, men et helårsdæk er endnu ikke et rigtig godt alternativ til et traditionelt sommer- eller vinterdæk.

Tre af de testede dæk dumpede i FDMs test. Foto: FDM.
Tre af de testede dæk dumpede i FDMs test. Foto: FDM.

Testen var den samme, som når FDM tester sommer- og vinterdæk. Det betyder, at de testede dæk blev udsat for nedbremsninger under forskellige forhold, eksempelvis en isglat vej og en tør vej.

Hvor et vinterdæk brugte 39 meter på at bremse ned fra 30 kilometer i timen til stop på en isglat vej, skulle de syv testede helårsdæk bruge mellem 44 og 48 meter.

53 kilometer i timen

Da FDM testede nedbremsning fra 100 kilometer i timen til stop på en tør vej, brugte et godt sommerdæk 37 meter, mens det dårligste helårsdæk brugte 52 meter.

FDM skriver, at da bilen på sommerdæk stod stille, kørte bilen på helårsdæk stadig 53 kilometer i timen.

“De senere års milde vintre har forståeligt nok øget interessen for helårsdæk. Men selvom de er blevet bedre, viser testen, at de fortsat er et kompromis, der hverken er rigtig godt eller rigtig dårligt, når det virkelig gælder. De er dog stadig langt at foretrække fremfor at køre på sommerdæk om vinteren, som mange stadig gør,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen i pressemeddelelsen.

Illustration i forskellen på et godt sommerdæk og det bedste/dårligste helårsdæk. Grafik: FDM.
Illustration i forskellen på et godt sommerdæk og det bedste/dårligste helårsdæk. Grafik: FDM.

Tre af de testede helårsdæk var så dårlige, at FDM ikke kan anbefale dem overhovedet, mens de resterende fire fik et samlet set gennemsnitligt resultat.

FDM anbefaler under alle omstændigheder, at bilister, der bruger helårsdæk, er villige til at lade bilen stå i de dage, hvor der er sne på vejene.

“Mange har et kørselsbehov, hvor de kører korte ture og har mulighed for at lade bilen stå de dage, hvor vinteren for alvor viser tænder, og sneen vælter ned. For dem kan de bedste helårsdæk være en fornuftig og sikker løsning. Har man omvendt brug for sin bil hver dag, og skal man køre før vejene er saltet og ryddet, er der ingen vej udenom at skifte mellem sommer- og vinterdæk,” siger Søren W. Rasmussen i pressemeddelelsen.

Powered by Labrador CMS