Fødevarealliance øger afsætningen på messer

Pressefoto.
Udgivet Opdateret

Vikinge Blod-is, Stjerneserie af økologisk ost, koldrøget Fanø Laks og prisbelønnet kaffe er blandt produkterne, der skal få nye aftaler hjem, når 11 producenter med vækstplaner indtager Copenhagen Food Fair.

Producenter fra hele Region Syddanmark udstiller talstærkt på en fællesstand på fødevaremessen Copenhagen Food Fair, der begynder på søndag.

Arbejdet med en strategisk marketingsalliance er konsolideret efter adskillige messebesøg i Danmark og udlandet de seneste år. Producenterne har erfaret, at det bærer frugt, når kræfterne samles på en fællesstand.

– Vi ønsker forsat at styrke virksomhederne ved at give dem mulighed for at deltage i et netværk, hvor der er fokus på faglighed, markedsindsigt og udveksling af erfaringer – alt sammen med en forbedret bundlinje for øje, siger Andreas Møller Jensen, projektleder for Syddansk Fødevareklynge.

Nye kundeaftaler hver gang

En række produktnyheder skal stå sin test på messen og professionelle besøgende kan bl.a. smage på Vikinge Blod-is fra Dansk Mjød, Ørbæk Bryggeris økologiske Naturfrisk Energy Bars, nye oste fra Ulvedals Økologiske Stjerneserie samt den seneste udvikling af den kaffebrygger fra Grower’s Cup.

– Vi er endnu ikke kommet fra en messe uden nye kundeaftaler. Det giver langt større gennemslagskraft at stå samlet, for vi er mere synlige. Det er samtidig en ideel måde at fremvise produktnyheder både til nuværende og fremtidige kunder, siger Britta Tarp, direktør for Is fra Skarø. Hun medbringer to nyheder; nye nordiske varianter udviklet til Singapore Airlines.

Også familievirksomheden Fanø Laks sigter internationalt. De har netop landet en aftale med den ny butik Delicious by Nordic i Københavns Lufthavn, hvor der årligt strømmer 22 millioner rejsende igennem.

– Vi har haft vokseværk i et tempo, hvor vi knapt har kunne følge med. Vi går fra at være en hobbyvirksomhed med 0 kroner i omsætning til 7 millioner kroner i dag seks år senere, siger salgsdirektør Anne Müller Rasmussen fra Fanø Laks om interessen for deres nicheprodukt.

De præsenterer den koldrøgede laks i helt nyt emballagedesign på messen.

Powered by Labrador CMS