Gør straks dette hvis feriehuset skuffer dig

Sørg for at gøre indsigelse med det samme og indsamle dokumentation, hvis feriehuset ikke lever op til forventningerne.

Interessen for sommerhuse er steget under coronakrisen, men det er ingen garanti for, at huset imødekommer forventningerne. Husene på billedet er ikke relateret til klagesager. Foto: John Randeris/Ritzau Scanpix
Udgivet Opdateret

Der kan være flere årsager til, at du bliver skuffet, når du først træder ind i et ferie- eller sommerhus, du har lejet.

Hvis en eller flere af årsagerne er åbenlyse mangler, såsom et iskoldt boblebad, en soveplads mindre end lovet eller manglende rengøring, er det vigtigt, at du gør indsigelse i tide.

– Nogle venter med at gøre indsigelse, fordi de ikke vil skabe dårlig stemning. Men det er faktisk det værste, man kan gøre, siger Carlos Villaro Lassen, der er administrerende direktør i Feriehusudlejernes Brancheforening.

Derudover er det også vigtigt, at du gør som aftalt, når du forlader den lejede bolig igen, da udlejer også har ret til at gøre indsigelse. Du kan i denne artikel læse om, hvad det er vigtigt at huske, når du lejer et ferie- eller sommerhus, så du ved, hvornår du skal gøre indsigelse, og så du ved, hvornår din udlejer kan gøre indsigelse mod dig.

Kan problemet løses?

Der er flere grunde til, at det er vigtigt, at du gør indsigelse i tide, hvis du støder på en fejl eller en mangel i den lejede bolig.

For det første kan det være, at skaden eller manglen kan udbedres af udlejer eller udlejningsbureauet.

For det andet har en udlejer såkaldt afhjælpningsret. Det betyder, at udlejeren har ret til at forsøge at udbedre manglen inden for rimelig tid.

– Derfor har man ikke nødvendigvis ret til kompensation, hvis man først siger det ved udtjekning. Og det er jo ekstra ærgerligt, hvis ferien kunne have været reddet med et tryk på den rigtige knap, siger Carlos Villaro Lassen.

I nogle tilfælde kan det bero på en misforståelse frem for misligholdelse. Det kan for eksempel være, at lånecyklerne eller grillen står i et andet skur end beskrevet i dokumenterne.

– Jo længere man venter, jo sværere får man ved at klage. Og hvis man skal gå til et anke- eller klagenævn, forudsætter det ofte, at man har sagt det til udlejer, siger Carlos Villaro Lassen.

Få det på skrift

Det er også vigtigt, at du sørger for at få mest mulig dokumentation af forløbet. Jo mere du kan få på skrift og foto, jo bedre, forklarer Martha Nør Kjeldsen, der er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

– På den måde kan man bedre bevise, at man kontaktede udlejer, hvornår man gjorde det, og hvad man konkret gjorde indsigelser omkring, siger hun.

Det behøver ikke at være anklagende og højstemt. Og hvis du synes, at en mail virker formel, så send sms’er – både før og undervejs i forløbet.

– Man kan eksempelvis skrive: “Jeg kan bekræfte, at udlejer i dag var forbi sommerhuset, men at skaden eller manglen stadigvæk ikke er udbedret”, foreslår seniorjuristen.

På samme måde kan du underbygge din klage med billeder som dokumentation – for eksempel ved at tage en kopi eller et screenshot af de billeder, som er brugt i reklamen.

Det kan være en fordel, hvis du er blevet lovet et topmoderne luksussommerhus, men ikke mener, at du har fået det.

– Det kan hurtigt blive en mundtlig diskussion af, hvad luksus dækker over. I så fald står du bedre, hvis du både har dokumentation af, hvad du blev lovet, og hvad du reelt har fået, siger Martha Nør Kjeldsen.

Kilder: brancheleder Carlos Villaro Lassen, seniorjurist Martha Nør Kjeldsen

Powered by Labrador CMS