Her er museernes svar på Spotify

Pressefoto.
Udgivet Opdateret

Museer skal ikke spilde penge på at udvikle deres egne apps, som sjældent bliver brugt af de besøgende, mener iværksætter Rasmus Lybæk. Hans løsning er en fælles app, som alle museer kan bruge til at skabe unikke digitale oplevelser for deres gæster. Appen er netop lanceret på Christiansborg Slot.

Danske museer bruger mange penge på at udvikle deres egne apps, som formidler information om de udstillede værker via gæsternes smartphones. Men hovedparten af dem bliver sjældent brugt. Ifølge iværksætter Rasmus Lybæk er en af årsagerne, at det er for besværligt at downloade en ny app og lære at bruge den, hver gang man besøger et nyt museum.

– Det kan i forvejen være svært at overskue mulighederne, når man ankommer til et museum. Hvis man så oven i købet skal sætte sig ind i ny teknologi, bliver barrieren for høj, og så står de fleste af, siger Rasmus Lybæk.

Derfor har han udviklet Useeum. En ny, fælles app-platform, som alle museer kan abonnere på i stedet for at investere i deres egne apps. Idéen er, at museerne kan lægge deres eget indhold ind på platformen, og at man som besøgende dermed kan bruge den samme app på alle museer.

– Museer er forskellige, men med en god og fleksibel fælles platform behøver de ikke have hver sin app. Den fælles app vil gøre museernes formidling langt mere tilgængelig for de besøgende. Samtidig er det væsentligt billigere for museerne end at udvikle deres egen app.

Nu kan Dronningens Gobeliner fortælle danmarkshistorien

Useeum er netop blevet lanceret på Christiansborg Slot, som er det første museum, der har valgt at bruge platformen. Her kan de ca. 300.000 årlige besøgende bruge appen til at få genopfrisket danmarkshistorien gennem en virtuel guide til Dronningens Gobeliner. Og der er planer om at tilføje nye oplevelser med tiden, fortæller Mai Stenbjerg, der er formidlingsmedarbejder i Christiansborg Slotsforvaltning.

– En af fordelene ved Useeum er, at vi løbende kan videreudvikle vores indhold og tilføje nye tilbud til vores gæster. Og så er det en fordel at have alle vores tilbud i en ramme, der gør det nemmere for gæsterne, siger Mai Stenbjerg.

Vil lokke flere på museum

Den langsigtede plan er, at Useeum skal være en samlet indgang til museerne, hvor man kan få overblik over museerne i nærheden og anbefalinger til oplevelser inden for de emner, man interesserer sig for. Og Rasmus Lybæk håber, det kan være med til at lokke flere på museum.

– Vores inspiration kommer bl.a. fra Spotify. Netop fordi Spotify tilbyder musik fra stort set alle bands, gør tjenesten det nemt at finde ny musik baseret på, hvad du eller dine venner lytter til i forvejen. Vi vil overføre den mekanisme til museumsverdenen, og vi tror på, at det kan få flere til at få øjnene op for nye museumsoplevelser, slutter Rasmus Lybæk.

Powered by Labrador CMS