IT-svindel: Asger føler politiet svigtede

Dukkede op på politistation med det, han troede var skudsikre beviser - blev sendt hjem for selv at skrive en anmeldelse.

Asger Rasmussen. (Privatfoto.)
Udgivet Opdateret

De fleste af os kender til skræk-historier om folk, der står ude foran en skadestue eller et sygehus og bliver bedt om at ringe 112, hvis de vil have hjælp.

Eller historien om Falck-redderne fra Djursland, der nægtede at rykke ud til dødsulykke, før de fik et alarmopkald fra 112, som Newsbreak.dk tidligere har skrevet om.

Nogenlunde sådan havde Asger Rasmussen, 48 år og fra Brabrand, det for få dage siden, da han troppede op på nærpolitistationen i Brabrand, Aarhus, for at anmelde svindlen med det, han troede var en rygende pistol mod en eller flere personer, som havde bestilt varer på internettet ved hjælp af Asger Rasmussens kreditkort-oplysninger.

Men Asger Rasmussen endte med at gå fra politistationen med uforrettet sag og noget desillusioneret med følelsen af, at politiet enten ikke tog ham alvorligt, helst ikke ville hjælpe ham, eller deres egne it-systemer måske var så dårlige, at de burde have noget hjælp.

Derfor gik han hjem og skrev et brev til justitsminister Søren Pape Poulsen (K) og Østjyllands Politi. Du kan se hele brevet i bunden af artiklen.

Svindlen

– Jeg opdagede i mandags, at der var trukket tre beløb fra mit kreditkort, som jeg ikke kendte til. Jeg ringede derfor straks til banken og fik spærret mit kort. Derefter ringede jeg til de tre firmaer, der havde reserveret beløbene, og forklarede dem situationen. De forklarede, at pakkerne stod klar til afsendelse, men endnu ikke havde forladt firmaerne, forklarer Asger Rasmussen.

Da Asger ofte har hørt om svindel, men også ved, hvor svært det er at fange dem, der står bag, fik han en ide.

– Jeg tænkte: Hvis man nu kunne omdirigere pakkerne og stå klar, når svindlerne kom for at hente dem, så kunne de blive taget på fersk gerning.  Jeg fik derfor samlet de ip-adresser ind, hvor pakkerne var blevet bestilt fra, og besluttede mig for at tage ned på min nærpolitistation i Brabrand for at lave anmeldelsen. Jeg havde jo masser af beviser med, mente jeg.

En kold karklud

Men så let skulle det ikke gå. For her er, hvad der ifølge Asgers opfattelse skete, da han kom ind på politistationen for at anmelde det, han troede var en god og spændende sag for politiet – en sag, hvor man i sidste endnu kunne stå med gerningsmændene til svindlen:

– Jeg blev mødt af en venlig medarbejder, der startede med at spørge: “Hvad kan vi gøre for dig? Og så fortalte jeg hende hele historien.

Stor var Asgers overraskelse, da han efter at have leveret alle sine beviser, fik at vide, at politiet godt kunne optage anmeldelsen af svindlen, men at det var nemmere, hvis han tog hjem og anmeldte det fra sin egen computer.

En af begrundelserne var, at på grund af nogle meget stramme sikkerhedssystemer, ville der gå en uge før anmeldelsen lå færdig i systemet, da nogle af papirerne skulle sendes med Post Nord.

– Jeg tænkte bare: “For helvede – Her står jeg med en rygende pistol – men om en uge, så er pakkerne udleveret og alle spor er væk”. Det var som en kold karklud.

Asger var ikke nervøs for, om han skulle få sine penge igen. Så på den ene side grinte han lidt over det tragikomiske i situationen – på den anden side blev han så forarget, at han besluttede sig for at skrive brevet til ministeren og politiet. For det kunne da ikke passe, at en anmeldelse, hvor en borger møder personligt op – skulle tage en uge før den blev registreret.

– Det er under al kritik. Hvis hun nu bare havde sagt til mig, at nu får vi det lige registreret og at det skulle hun nok klare for mig, så  havde jeg følt, at der var blevet taget hånd om mig. Det er dét, vi har vores politi til, siger Asger Rasmussen.

En klar styrkelse

Hos Østjyllands Politi tager vicepolitiinspektør Gert Bisgaard brevet fra Asger Rasmussen alvorligt. Samtidig er han glad for, at han efter sin snak med Asger Rasmussen også kan konstatere, at kritikken er blevet serveret med et glimt i øjet.

– Jeg vil godt slå fast med det samme: Det har altid været sådan – og vil altid være sådan – at når en borger kommer ind til os, så hjælper vi ham eller hende. Og man kan selvfølgelig altid komme ind og lave en anmeldelse. I forhold til den konkrete sag, så har jeg talt med borgeren (Asger Rasmussen/ red.) og vi fik en god snak om hans oplevelse. Samtidig har en af vore ledende medarbejdere talt med dén medarbejder, der har håndteret den pågældende sag, siger Gert Bisgaard og fortsætter:

– Lige før jul (2018/ red.) blev et landsdækkende center for netop it-kriminalitet åbnet. Her skal al efterforskning i sager om it-kriminalitet samles. I den forbindelse er der lanceret en digital løsning, så borgere nu i højere grad kan anmelde ting hjemmefra. Så kan borgeren i ro og mag sidde og udfylde alle de relevante felter. Centret er en klar styrkelse på området for it-kriminalitet, men man kan selvfølgelig stadig anmelde sager på landets politistationer. Med det nye center er vi i en overgangsperiode, hvor både vi som politi og borgerne skal vænne os til nye arbejdsgange. Men vi skal selvfølgelig stadig yde en god personlig service dér, hvor det bliver forventet af os, siger Gert Bisgaard.

Anmeldelse klar med det samme

Gert Bisgaard understreger, at det selvfølgelig ikke tager en uge fra politiet taster en anmeldelse ind, til den ligger klar i systemet.

– En anmeldelse er registreret lige så snart vi har tastet den ind. Der, hvor der kan være lidt længere sagsbehandlingstid, er i forhold til fysiske originale beviser. Hvis det er et brev, eksempelvis, så skal vi have lagt det originale ind i sagsmappen i forhold til en eventuel retssag. Her skal vi nemlig i videst mulig omfang bruge originale dokumenter og ikke bare kopier eller scanninger. Det betyder, at de selvfølgelig skal sendes afsted og derfor ligger originalerne ikke klar før efter en uges tid. Men det forsinker ikke den oprindelige anmeldelse, siger Gert Bisgaard.

Skal kunne tåle kritik

I forhold til den kritik som Asger Rasmussen rejser i brevet til Justitsministeren og Østjyllands Politi mener Gert Bisgaard, at der ligger en god læring.

– Vi skal som politi kunne tåle en kritik som denne. Når der rejses kritik giver det mulighed for at lære noget. Og det mener jeg da bestemt at vi kan, i denne sag. Vi arbejder ikke fejlfrit.

Asger Rasmussen er godt tilfreds med den måde hans kritik er blevet taget imod på.

Brevet til Østjyllands Politi og Justitsministeren

Kære Justitsminister Søren Pape.

CC Østjyllands Politi

 

Denne mandag morgen havde jeg den tvivlsomme fornøjelse, at konstatere et misbrug af mit betalingskort i min netbank.

Misbruget er sket i weekenden og jeg spærrede straks kortet. Af banken fik jeg at vide, at der lå yderligere et par transaktioner, der ikke var gennemført endnu.

Det tog mig ikke længe at kontakte butikkerne og få stoppet handlerne. Jeg fik endda ordreinfo tilsendt og kunne se, at svindlen var sket fra samme IP-adresse.

 

Med en viden om, at svindlen var sket i weekenden, med IP-adresser, leveringsadresser og hele tre pakker på vej til forbryderen tænkte jeg, at det måtte være det tætteste, man kommer på en ”rygende pistol” indenfor IT-kriminalitet. Her kunne et par vakse betjente nok finde en måde, at pågribe svindleren hurtigt og effektivt, så andre ikke skulle udsættes for samme oplevelse, som jeg. Naiv som jeg var, tog jeg derfor afsted til den lokale nær-politistation. Her var jo en oplagt chance for, at Politiet kunne agere hurtigt, få lidt tiltrængt succés og måske endda lidt positiv medieomtale. Men ak nej. Jeg blev desværre bekræftet i den oplevelse, som mange har i dag: Politiet gør intet for dig og jeg stod blot og lignede et fjols ved skranken på en Politistation, hvor der ikke var andre end mig og to betjente i lokalet.

 

Tanken om en hurtig pågribelse af gerningsmanden, ved at to betjente stod klar ved Posthuset blev straks skudt ned, med begrundelsen, at sådan må Politiet slet ikke arbejde. OK, fair nok. Der skal være nogle spilleregler, men blot oplevelsen af at ville anmelde forbrydelsen var også under al kritik.

 

Jeg havde ellers medbragt alle udskrifter med info om den formodede gerningsmands placering (IP-adresse) og forbrydelse.

Blot for at få at vide af betjenten, at ”jeg kan da godt optage rapport, men det er meget hurtigere, hvis du selv gør det online”.

Og betjenten supplerede sin udtalelse med følgende oplysning: ”hvis jeg skal gøre det, går den en uge, før sagen er registreret”.

For så lige at toppe med kommentaren: ”Jeg vil jo ikke stå og lyve for dig, men det er sådan det er …”.

 

Noget tyder på, at svindleren sidder et sted i nærheden af Hvidovre/Glostrup og at sagen derfor skal registreret ved Københavns Politi.

Men jeg spurgte alligevel undrende, hvordan det kunne være, at det gik hurtigere, hvis jeg selv indtastede oplysningerne på en computer, end hvis betjenten gjorde det.

Forklaringen var, at hun skulle indscanne, printe og sende det hele med post. Med post! Jeg troede ikke mine egne ører. Og det var endda bare for at registrere anmeldelsen. Jeg tør slet ikke tænke på, hvilke teknikker Politiet så bruger til at efterforske sagerne. Men min fiktive helt Sherlock Holmes har da opklaret en del med skarpsindig iagttagelse, lup og pibe i munden. Så der er da muligheder uden IT. I fiktionens verden.

 

Så kære Justitsminister:

Jeg har ingen ambitioner om, at svindleren nogensinde bliver pågrebet og jeg skal nok få mine penge af banken. Men vi er nødt til at få opgraderet Politiets IT-systemer. Måske bare installere en firewall, noget antivirus, en sikker forbindelse eller udstyre betjentene med et Nem-ID (de fås også til virksomheder). En gammeldags telefax vil også kunne få dokumenterne hurtigere frem. Lad det være et konkret forslag, at indtil IT-systemerne bliver optimeret, så kunne man måske finde et par brugte telefax-maskiner i Den Gamle By (tlf. 86 12 31 88). Bare til at sende mellem Århus og København.

 

Det kan ganske enkelt ikke passe, at der skal gå en uge, fra betjentene indtaster oplysningerne på en computer, til de er registreret det rette sted.

Slet ikke, hvis det passer, når betjenten siger, at det er registreret med det samme, når borgeren selv laver arbejdet hjemme ved sin egen computer.

 

Et lille kursus for Politiets personale i ”kunde-betjening” og service ville også være passende.

Jeg er i chok og desværre på alle måder bekræftet i de fordomme om Politiet, som jeg var blevet advaret om.

Jeg fik ikke engang en fornemmelse af, at Politiet ville gøre noget. Havde jeg blot kunne bevare illusionen og en snert af min naive tro på retfærdigheden …

 

Hvis betjenten f.eks. havde været lidt imødekommende og selv pro-aktivt taget initiativ til at oprette anmeldelsen, ville jeg have følt mig mødt som borger.

Det havde ikke ændret på fakta: at det (muligvis) er hurtigere at anmelde på min computer, end på Politiets. Men det havde givet mig følelsen af, at være taget seriøst.

Og så var jeg gået glad hjem, ganske uvidende om, at der ville gå en uge før sagen var registreret og endnu længere før nogen (måske) havde forholdt sig til den.

Men følelsen af respekt for Politiet, troen på vores retssystem og illusionen om, at retfærdigheden nok skulle ske fyldest, ville jeg stadig have. Heller ikke her skal man undervurdere værdien af tro og tillid. De langsigtede konsekvenser for et samfund, hvor borgerne ikke har tillid til systemet, er uoverskuelige og katastrofale.

 

Svindleren sidder nu og venter på sine pakker. De to af dem har jeg fået stoppet. Så det er kun én af tre, der kommer frem.

Måske skulle jeg selv tage turen til Hvidovre og lave en civil anholdelse én af de nærmeste dage.

 

Med venlig hilsen

 

Asger Rasmussen

Xxxxxxxxxxxx XX (Adressen er fjernet af redaktionen)

8220 Brabrand

– Jeg følte mig ærlig talt ret frustreret, da jeg forlod politistationen uden at have kunnet anmelde svindlen. Men jeg er tilfreds med den snak, jeg efterfølgende har haft med Gert Bisgaard og håber, at det kan være med til at rykke lidt ved den måde tingene foregår på. For helt ærligt; jeg havde det lidt som hvis jeg var gået på posthuset for at sende et brev til Odense, og de så havde sagt, at de synes jeg selv skulle køre til Odense med det, for det ville gå meget hurtigere for mig, siger Asger Rasmussen.

Powered by Labrador CMS