Københavns Kommune vil boykotte bosættelsesvarer

Israeli settlers take part in a bicycle ride from the Israeli settlement of Kiryat Arba, in the occupied West Bank, to Jerusalem, on May 25, 2015, to support a “Jewish Jerusalem”. The Israeli army closed roads, used both by settlers and Palestinians, to ensure the cyclists were able to use it freely. AFP PHOTO / HAZEM BADER
Udgivet Opdateret

Københavns Borgerrepræsentation tager nu direkte afstand fra de israelske bosættelser med indkøbsboykot.

I går aftes besluttede et flertal i Københavns Borgerrepræsentation, at der nu skal arbejdes for en boykot af indkøb af varer fra israelske ulovlige bosættelser.

Dermed tager Københavns Kommune klar stilling til de ulovlige bosættelser, der senest har været til stor debat i forbindelse med nedtagningen af en busreklame i København, der opfordrede til boykot.

Et flertal bestående af R, S, SF og EL, stemte forslaget fra SF videre til behandling i økonomiforvaltningen, der nu skal forsøge at finde en praktisk ordning for forslaget.

– Når man handler med de ulovlige bosættelser, så er man med til indirekte at støtte de ulovlige bosættelser økonomisk.

– Og både FN og regeringen har opfordret til, at man ikke støtter bosættelserne økonomisk, siger Sisse Marie Welling (SF), medlem af Københavns Borgerrepræsentation og folketingskandidat, til Ritzau.

Hun mener, at forslaget er naturligt at vedtage i kommunen, da Københavns Kommune allerede har en politik om ikke at investere i selskaber, der arbejder i ulovlige bosættelser.

Aarhus Kommune har vedtaget et lignende forslag, der også behandles af embedsmænd.

Selvom SF er optimistiske omkring at kunne finde en praktisk løsning på boykotten, så kan der være flere praktiske udfordringer. Et af dem er manglende mærkningsordning af varerne.

I slutningen af april var boykot af bosættervarer også til debat, da busselskabet Movia besluttede at tage en busreklame ned, der var rettet mod produkter fra de israelske bosættelser.

Movia mente, at busreklamerne “var unødvendigt stødende”, hvilket medførte stor debat og kritik af selskabet.

Ifølge Movia var de kommet frem til beslutningen på baggrund af blandt andet 100 klager fra borgere, som følte sig stødt af reklamen.

/ritzau/

Powered by Labrador CMS