Laver du også denne livsfarlige fejl? Sådan kører du i tåge

Det er ikke så let, hvis man ikke lige ved det. Men det gør du, når du har læst denne artikel.

Udgivet Opdateret

At køre i tåge kan være noget af en prøvelse. Men følger du et par gode råd – som du kan i galleriet over artiklen – kan det gør din og dine medtrafikanters færd gennem det ‘lavthængende skyer’ både bedre og sikrere.

Vejret har stor indflydelse på, hvordan du skal køre. Tåge, regn, glatte veje og mørke – alle disse ting, samt selvfølgelig vejens forløb, skal tages i betragtning.

(I galleriet over artiklen kan du se råd til, hvordan du skal gøre, når det er tåget).

Ved en gennemgang af 300 ulykker og uheld, foretaget af Havarikommissionen, viser det sig, at vi kører for stærkt under de nedsatte forhold.

Det skriver Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

– På denne årstid oplever trafikanterne mange dage, hvor det pludselig bliver dårligt vejr med regn, tåge eller glatte veje. Det er en god idé at følge med i vejrudsigterne, så man er forberedt og kan køre hjemmefra i bedre tid og afpasse sin fart til forholdene, siger Pernille Ehlers, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

Gode råd til at køre i tåge

Er det tåget er det selvfølgelig vigtigt at have lys på bilen. Så kan dine medtrafikanter se dig. Hvis du har en af de biler, hvor baglygterne automatisk tænder, skal du selvfølgelig gøre det.

Men mange er slet ikke klar over, at deres baglys ikke er tændt.

For i 2011 indførte EU en regel om, at der skal være kørelys foran på alle nye biler, også om dagen, men for at spare på brændstof gjaldt kravet ikke lys i baglygterne.

Reglen blev da også lavet om i juli 2016, så nye biler tænder baglygterne automatisk sammen med forlyset på bilen.

Du kan, når bilen næste gang skal til service, få det lavet sådan, at når nøglen drejes vil den tænde baglygterne.

Det er vigtigt, dine lygter virker. Husk at tjekke dem. Dit bremselys kan du tjekke, mens du for eksempel holder med bagenden mod en mur.

Tågelygter og det at køre i tåge

For at gøre dig synlig i trafikken, når det er tåget, så kan du også tænde bilens tågelygter.

Tåge er lig med nedsat sigtbarhed. Derfor skal du også tilpasse farten efter forholdene. God – og sikker – tur. Foto: Scanpix.
Tåge er lig med nedsat sigtbarhed. Derfor skal du også tilpasse farten efter forholdene. God – og sikker – tur. Foto: Scanpix.

De fleste biler er udstyret med tågebaglygter, mange også med tågelygte foran. De er placeret lavt for at kunne lyser under tågen.

Har du tågeforlygter kan disse være en hjælp for dig. Lygterne er placeret lavt på bilen og lyser under tågen. Har du ikke tågeforlygter, så sørg for at bruge nærlyset.

Du skal også slukke dine tågebaglygter, når du kører i kø – den kan nemlig blænde og forveksles med bremselys.

Det er vigtigt, at du husker at slukke dine tågelygter, når tågen letter. De er kun beregnet til at køre i tåge.

Meninger om at køre i tåge

I en undersøgelse, som Epinion har lavet for Rådet for Sikker Trafik (2016), har man spurgt 1.554 bilister, hvordan de oplever de øvrige bilers fart, når der er dårlig sigtbarhed.

Her svarer 23 procent af de adspurgte, at andre trafikanter aldrig eller sjældent sænker farten tilstrækkeligt, når det er tåget.

Resultatet af den undersøgelse, kan politiet godt nikke genkendende til.

– Der køres for stærkt, også når det er tåget. Ofte giver det desuden ekstra problemer, at mange bilister glemmer at tænde deres baglys, og andre bruger ikke tågelyset korrekt, siger Henrik Glintborg, vicepolitiinspektør hos Midt- og Vestjyllands Politi.

Powered by Labrador CMS