Netto klar med døgnåbne discount-forretninger

Foto: Elo Christoffersen (Arkivfoto)
Udgivet Opdateret

Danskere med hang til discount får fra 5. december mulighed for at købe billige dagligvarer både dag og nat. Netto udvider nemlig åbningstiderne i foreløbigt tre centrale butikker, som vil holde åbent 24 timer i døgnet, skriver Berlingske Business.

Nettos landedirektør, Brian Seemann Broe, kalder tiltaget »markant« og fortæller samtidig, at der ligger velovervejede grunde bag de udvidede åbningstider.

»Da lukkeloven blev ophævet, ændrede kundernes indkøbsmønster sig ret dramatisk. Vi kan se, at omsætningen stiger og stiger de sidste timer frem til klokken 22. Også i vores butikker, der åbner klokken 7 om morgenen, kommer der mere og mere omsætning i de tidlige timer,« siger Brian Seemann Broe.

Ifølge ekspert i forbrugertrends og detailhandel Flemming Birch fra konsulentvirksomheden Birch & Birch forsøger Netto med tiltaget at udvide den kage, der er så rigeligt rift om med ca. 1.600 discountbutikker på det danske dagligvaremarked.

»De skal alle sammen slås om den samme lagkage, og den bliver ikke større. Det her er en helt ny lagkage, som Netto serverer for sig selv. Spørgsmålet er så, om den lagkage er stor nok til, at det kan betale sig for dem,« siger Flemming Birch og tilføjer, at døgnåbne butikker er »en klar tendens, vi ser i udlandet«.

Men tendensen er altså nu også nået til Danmark. Tidligere på året introducerede byggemarkedet Stark døgnåbent i en ny butik, Stark City 24-7, i indre København, og nu følger Netto trop.

Flemming Birch betegner Nettos tiltag som »det sidste søm i kisten« for lukkeloven.

»Det første søm blev hamret i kisten efter liberalisering af lukkeloven. Nu ser vi enden på hele den gamle indkøbsadfærd, som var dikteret af regler og love om, hvornår vi som forbrugere må handle,« siger han.

Netto er en del af Dansk Supermarked, der også står bag Bilka og Føtex, og er Danmarks suverænt største discountforretning på dagligvaremarkedet med en markedsandel på omkring 19 procent af det samlede marked. Selv om der er et overflod af dagligvarebutikker i Danmark, har Netto i år åbnet dørene for otte nye forretninger på dansk grund, mens der i 2015 er planlagt 15 nye forretninger fra Nettos side.

Direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, har fulgt det danske dagligvaremarked gennem årtier, og han ser Nettos planer som et offensivt træk fra Dansk Supermarkeds side.

»Det siger noget om, hvor meget de hader stagnation. De er i fuld gang med at rulle Netto ud internationalt, men samtidig vil de altså optimere deres position i Danmark. De skruer på alle knapper,« siger Henning Bahr.

Førerhunden holder sig med andre ord ikke tilbage, og ser man i regnskabsbøgerne, er der umiddelbart heller ikke grund til det. I regnskabsåret 2013 var Nettos øgede omsætning med til at drive Dansk Supermarkeds samlede omsætning frem til 56,9 milliarder kroner, og administrerende direktør Per Bank ser netop discountkæden som koncernens vigtigste vækstmotor. Direktøren er ikke i tvivl om, at der er penge at hente både i at åbne nye forretninger og udvide åbningstiderne i udvalgte Netto-butikker.

»Det, vi gør, er meget nøje planlagt, og det er helt realistisk. Vi handler og agerer på facts, og vi ved, at når vi gør noget, så kan vi også levere,« siger Per Bank og tilføjer, at alle Netto-forretninger er rentable.

»Selvfølgelig nogle mere end andre,« siger han.

Ifølge Per Bank er der ingen tvivl om, hvem der får det hårdt på bekostning af Nettos offensiv.

»Convenience-butikker og de små nærbutikker får det svært,« siger han og tilføjer, at nogle discountkæder nok også vil få det svært.

»Nogle af dem kommer formentligt også til at lukke. I hvert fald hvis man driver forretning med det formål at tjene penge,« siger direktøren.

Ifølge Flemming Birch er discountbutikkerne allerede i fuld gang med at overtage de små nærbutikkers rolle.

»Jeg tror, vi fremover kommer til at se forbrugerne handle i nærbutikkerne i betydningen mindre butikker tæt på folk, hvor man kan handle, når det passer,« siger han.

Flemming Birch forventer ikke en øjeblikkelig reaktion fra konkurrenterne, som blandt andet tæller Fakta, Rema 1000 og Kiwi.

»Konkurrenterne vil forholde sig afventende. De lader lige Netto prøve det af, før de kaster sig ud i noget lignende,« siger han og tilføjer, at det kræver en rigtig beliggenhed, hvor kundeskaren er tilpas stor.

De tre Netto-forretninger, som fra næste fredag holder døgnåbent, er den nye Netto-forretning på Rådhuspladsen i København, forretninger på Engelsborgvej i Lyngby og Netto ved Aarhushallen tæt ved banegården i Aarhus.

Powered by Labrador CMS