Nu kommer der nye priser hos bilhandlerne

Der er én pris på skiltet - når du skal op med pungen, er virkeligheden en helt anden.

Fra 1. april kommer der nye regler. Nu skal forhandlerne skilte med den reelle pris. Foto: Henning Bagger.
Udgivet Opdateret

Hvad er leveringsomkostninger på biler? Det har du måske tit undret dig over. Men nu er det snart slut. 1. april træder helt nye regler i kraft.

Du kender det sikkert alt for godt.

Du er ved at lede efter en bil, du har sat et bestemt beløb af og finder – ud fra det – drømmebilen.

Men, hov, med småt står der så lige et tal, der i skrivende stund de fleste steder, ligger lige under 4000. Og det er altså gode danske kroner, der menes her.

Det beløb gemmer sig lige bag ‘levering’ eller ‘leveringsomkostninger’.

Men nu er det slut – fra 1. april må bilhandlerne ikke skilte med én pris og under den den omtalte levering – og på den måde tvinge forbrugeren ud i en lille matematisk opgave med at lægge de to tal sammen for at få bilens reelle pris.

Det oplyser interesseorganisationen FDM, Forenede Danske Motorejere, på sin hjemmeside.

Fra 1. april 2018 er det et krav, at det er den samlede salgspris, som skal oplyses i annoncer til forbrugerne. Kravet gælder for de fleste typer køretøjer, det vil sige personbiler, autocampere, varebiler (op til 2.000 kilo totalvægt), motorcykler, scootere med videre.

– Det er helt grundlæggende for forbrugere, at de får oplyst den samlede pris på det produkt, de overvejer at købe. Helt på samme måde som priser jo skal oplyses inklusiv moms og andre afgifter og gebyrer over for forbrugere, siger afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning, Lennart Fogh.

Hvad dækker leveringsomkostninger på biler over?

Præcis, hvad leveringsomkostninger på biler rent faktisk dækker over – i hvert fald på brugte biler – har FDM tidligere forsøgt at afdække.

Et obligatorisk beløb, en takst fastsat af staten eller prisen på nummerplader og klargøring. Forklaringerne er lige så mange, som de er fantasifulde, når det gælder bilforhandlernes leveringsomkostninger på brugte biler, viste en rundringning, FDM foretog i 2014.

Og(så) dengang var holdningen klar hos FDM: Om man reelt får noget for beløbet, der i gennemsnit ligger på 3.650 kroner, er imidlertid tvivlsomt. De udgifter, en forhandler måtte have til at vaske, støvsuge og på anden måde klargøre en brugt bil, afspejler sig allerede i bilens pris. Derfor bør forbrugerne være mere kritiske overfor posten, skrev organisationen.

Synligt produktionsår

Fra 1. januar 2018 skal sælgeren også oplyse produktionsåret, når han sælger brugte motorkøretøjer. Det gælder, hvis han kender – eller burde kende – produktionsåret.

Det er altså ikke nok, at sælgeren kun oplyser, hvornår et køretøj er indregistreret første gang. Det er væsentligt for dig som køber, at du kender bilens reelle alder, da bilmodeller løbende ændres.

– Gennem årene har FDM haft mange sager for vores medlemmer, hvor det viser sig, at den brugte bil er produceret længe inden, man ellers skulle forvente ud fra den oplyste første indregistreringsdato. Som med alle andre produkter kan det ske, at en ny bil kommer til at stå længe, nogle gange flere år, inden den bliver solgt. Hvis du kun fokuserer på første registreringsdato, kan du risikere at købe en ældre model, uden du er klar over det, siger Lennart Fogh.

Powered by Labrador CMS