Ny afgift rammer millioner af danskere
Fossilafgiften kommer i 2026
Når kalenderen skifter til 2026, bliver det dyrere at være bilejer i Danmark.
En markant forhøjelse af den grønne ejerafgift står klar, og regningen lander hos millioner af danskere med benzin og dieselbil.
For mange kommer stigningen oven i allerede pressede transportudgifter og stigende leveomkostninger. Det skriver B.T.
Ældre biler rammes hårdest
De nye satser betyder, at især ejere af ældre fossildrevne biler må grave dybere i lommen.
Afgiften beregnes ud fra bilens brændstofforbrug, og her er ældre modeller ofte langt dårligere stillet end nyere biler.
Resultatet er, at nogle familier oplever stigninger på flere hundrede eller endda tusinde kroner om året, selvom bilen for længst er betalt ud.
Samtidig bliver forskellen mellem fossilbiler og elbiler endnu tydeligere.
Hvor mange elbiler fortsat har en relativt lav ejerafgift, fortsætter byrden med at vokse for dem, der ikke har haft mulighed for at skifte drivmiddel.
En afgift med social slagside
Kritikken af afgiftsstigningen handler ikke kun om kroner og øre.
Flere peger på, at den rammer skævt.
Mange af de berørte bilejere bor uden for de større byer, hvor offentlig transport er begrænset, og bilen er en nødvendighed for at få hverdagen til at hænge sammen.
For disse familier er elbil stadig en dyr investering, og afgiftsstigningen opleves derfor som et ekstra pres snarere end et grønt incitament.
Grøn omstilling med en pris
Afgiftsændringen er en del af den politiske kurs, der skal skubbe bilparken i en grønnere retning.
Effekten har allerede vist sig i salget af nye biler, hvor elbiler fylder mere end nogensinde.
Men indtil flere får mulighed for at skifte, står mange danskere foran et nyt år med en markant dyrere biløkonomi.