Ny lov træder snart i kraft - koster 1000 kroner

Det danske vintervejr er for farligt for de fleste dæk

Utallige vinterdæk er selv bedømt uegnet til det danske vintervejr
Offentliggjort

Fra denne vinter er det slut med at køre på sommerdæk, når vejret viser tænder. 

Et nyt lovkrav betyder, at bilister skal bruge dæk, der er beregnet til årstiden, når der er vinterføre. 

Overtrædelse straffes med en bøde på 1.000 kroner pr. dæk. 

Formålet er at reducere risikoen for ulykker, da sommerdæk mister både greb og bremseevne ved lave temperaturer og på våde veje.

Det skriver FDM i en pressemeddelelse.

Forskelle på vinterdæk kan være dramatiske 

Årets store vinterdæktest, udført af FDM i samarbejde med europæiske bilklubber, afslører store kvalitetsforskelle. 

Testen omfattede 31 dæk i 18-tommer-størrelse, som passer til biler som VW Golf, Skoda Octavia og Mercedes A- og B-klasse. 

Hele 12 dæk dumpede testen, mens 10 klarede sig gennemsnitligt. 

På våde veje var forskellene tydelige. 

Det dårligste dæk, Syron Everest 2, brugte 47,1 meter på at stoppe fra 80 km/t, mens Goodyear UltraGrip Performance 3 blot krævede 31,7 meter.

Vælg dæk med omtanke Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM, understreger vigtigheden af at vælge det rigtige dæk: 

“Vigtigst er, at man vælger et dæk, som har gode egenskaber på især våde og glatte veje. I en kritisk situation er et godt vejgreb helt afgørende. Det er et spørgsmål om sikkerhed, og den må man aldrig gå på kompromis med.”

Ud over vejgreb indgår slidstyrke, støj og rullemodstand i vurderingen af dækkene. 

Testen viser, at de billigste og ukendte mærker ofte klarer sig dårligst, mens kendte mærker som Goodyear og Michelin leverer de bedste resultater.

For bilister betyder det, at det ikke længere er nok at have sommerdæk på i vintermånederne. 

Grundig research og investering i ordentlige vinterdæk er nu både et lovkrav og et spørgsmål om personlig sikkerhed.

Powered by Labrador CMS