Ny vanvidslov møder kritik

Lovforslag om konfiskering af selve bilen brugt til vanvidskørsel får både advokater og bilejere op af sædet.

En bil skal konfiskeres, hvis den for eksempel har været brugt til meget grove overtrædelser af fartgrænsen, fremgår det af lovforslag L 127 fra Transport- og Boligministeriet. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix
Udgivet Opdateret

Vanvidsbilisme skal stoppes, og der er mange gode takter i det lovforslag, der er blevet fremsat for at komme den hensynsløse kørsel til livs, men en del af lovforslaget, der ventes godkendt, rammer ved siden af.

I hvert fald hvis man spørger FDM, bilejernes forbrugerorganisation, og Landsforeningen af Forsvarsadvokater. Begge påpeger, at personer, der ikke nødvendigvis har noget med kørslen at gøre, vil blive ramt af loven.

Det er reglen om konfiskering af bilen brugt til vanvidskørsel, som får både advokater og bilejere op af sædet.

– Der kan sagtens være situationer, hvor man som helt almindeligt menneske låner sin bil ud til familie eller venner uden at have den fjerneste chance for at vide, at samme bil lidt senere bliver brugt til noget, der karakteriseres som vanvidskørsel. Så mister man sin bil, selv om man som bilejer ikke har gjort noget som helst galt. Det synes vi, simpelthen ikke hører hjemme i et retssamfund som det i Danmark, siger Dennis Lange, chefkonsulent hos FDM.

Tages fra ejeren

En bil skal konfiskeres, hvis den for eksempel har været brugt til meget grove overtrædelser af fartgrænsen, fremgår det af lovforslag L 127 fra Transport- og Boligministeriet. Indgrebet skal ske mod den, der ejer køretøjet, også selv om vedkommende ikke har siddet bag rattet. Det kaldes “stærkt betænkeligt” i et høringssvar fra forsvarsadvokaterne.

En mor, der låner sin bil ud til sin søn, mister sin bil, hvis sønnen bliver stoppet med en meget høj promille. Også den kvinde, der låner bilen til en veninde, der bagefter kører meget for stærkt, må sige farvel til køretøjet.

Desuden vil en bilejer, der lejer sin bil ud gennem en deleøkonomisk platform, blive omfattet, påpeger advokaterne.

Ræs

Det blev for eksempel interessant, da en bilist fredag ved 18-tiden blev målt til at køre svimlende 124 kilometer i timen på Søren Frichs Vej i Aarhus. Hvor fotovognen var opstillet på Søren Frichs Vej er det tilladt at køre 50 kilometer i timen.

Østjyllands Politi sagde da til Newsbreak.dk, at ordensmagten var på vej ud for at finde frem til bilens fører og inddrage kørekortet på stedet. Det lykkedes at finde frem til bilen, men der var noget uklarhed om, hvem der faktisk havde ført den.

Med den nye lov i hånden, ville politiet kunne have inddraget køretøjet – uanset, om det faktisk var ejeren, der kørte bilen.

Uden for rækkevidde

Fælles for eksemplerne er, at bilejerne ikke nødvendigvis på forhånd kan vide, at føreren vil drikke sig fuld eller køre hensynsløst stærkt.

FDM tvivler stærkt på, at det vil ændre vil noget for den, der låner en bil og kører hensynsløst, at bilen kan blive taget fra ejeren i sådant et tilfælde.

– Langt hen ad vejen er de, der begår vanvidsbilisme, typisk uden for pædagogisk rækkevidde, og de har nok ikke den store respekt for andres sikkerhed og så videre.

– Så jeg tror ikke, at det forhold, at en anden end lige præcis vanvidsbilisten, risikerer at miste sin bil, får vanvidsbilisten til at opføre sig pænere. Det kan jeg simpelthen ikke forestille mig, siger Dennis Lange.

Politikere: -Nødvendigt

To af partierne bag aftalen, SF og Dansk Folkeparti, er villige til at se, om der kan laves nogle rimelige undtagelser fra tiltaget. Men begge partier står fast på, at det er en nødvendig beføjelse at give politiet.

– Det er helt fint at mene, at vi går for langt med det her lovforslag i den aftale, der er lavet. Men for Dansk Folkeparti har det handlet om at tage bilerne fra vanvidsbilisterne på stedet. Det hensyn overskygger mange andre hensyn, siger gruppeformand i Dansk Folkeparti Peter Skaarup.

Det er hans opfattelse, at der er kriminelle, der i dag spekulerer i at overtræde færdselsloven i en bil, de ikke ejer, for at undgå, at bilen konfiskeres.

– Det er fænomenet puljebiler, hvor bandegrupperinger har puljebiler, som mange forskellige kører i. Det er et spørgsmål om, at man har problemer med overhovedet at konfiskere bilerne. Lovgivningen har i for høj grad stillet sig på de kriminelles side, mener Peter Skaarup.

Hensyn over risiko

Også for SF’s retspolitiske ordfører, Karina Lorentzen, vægter hensynet til at få konfiskeret biler fra farlige bilister over risikoen for, at der opstår utilsigtede situationer. Hun er ligesom Peter Skaarup dog villigt til at se på, om der kan laves undtagelser.

– Jeg ved godt, at det er et skrapt våben at tage i brug at konfiskere biler i højere grad, end vi har gjort tidligere. Vi bliver simpelthen nødt til at gøre mere for at forhindre, at det her sker. Det er klart, at vi skal kigge på, om der er nogle ting, som vi kan justere på, for at gøre det nemmere for leasingselskaberne, så de undgår at lease ud til de forkerte, siger hun.

Landsforeningen for Forsvarsadvokater har et eksempel med en mor, der låner sin bil ud til sin søn, der kører for stærkt. Skal det omfattes af en undtagelse?

– Jeg synes, at man har et ansvar, når man låner en bil ud til nogen. Så må man sikre sig – specielt hvis man har en fartglad søn – at vedkommende kører pænt og ordentligt i den bil, man låner ud, siger hun.

Powered by Labrador CMS