Så meget kortere kører elbiler om vinteren

Det helt korrekte svar er, at det ikke kan siges, men det næsten korrekte svar er, at elbiler kører markant kortere på en opladning når vintervejret viser tænder.

Der er væsentligt kortere mellem ladningerne af en elbil i vinterkulden. (Foto: Scanpix)
Udgivet Opdateret

Elbiler er kommet, og det er de nok for at blive. Det er i hvert fald Lars Løkke Rasmussen og regeringens mål, at vi fra 2030 alle køber biler, der skal sættes strøm til frem for at fyldes benzin på.

Men er der blevet gjort regning uden Kong Vinter som vært? For Danmark ligger så tilpas nordligt, at vejrets luner påvirker elbilers rækkevidde markant, når efteråret går på hæld.

Det blev meget godt illustreret af en test, Bilmagasinet udførte sidste vinter. Her satte magasinets journalist sig ind i den da splinternye – og meget roste – elbil Nissan Leaf.

Officielt skulle den kunne køre 378 kilometer med et fuldt opladet batteri, men da journalisten satte sig ind viste måleren, at den kun ville holde til 220 kilometer – uden varme. Og virkeligheden viste sig at være endnu værre – Bilmagasinets journalist fuldførte sin tur på 140 kilometer og havde kun én procent strøm tilbage – delvist med varmeapparatet slukket, noterer han sig.

Testen blev i øvrigt udført med fem personer i bilen og fortrinsvis på motorveje, noteres det.

Sker også med benzin- og dieselbiler, men…

Opmærksomme bilister vil måske have bemærket, at deres egne, osende biler også kører kortere på literen om vinteren.

For sådan har det alle dage været har programleder for Elektrisk Transport hos Teknologisk Institut, Kjeld Nørregaard, tidligere fortalt Computerworld:

– Alle biler oplever at der skal bruges mere brændstof-energi om vinteren. Det skyldes blandt andet, at luften er tættere og dermed giver mere luftmodstand. Vinterdæk og eventuel sne på vejene giver også øget energiforbrug, siger han.

Mister 40 % rækkevidde

Senest har en undersøgelse fra amerikanske AAA – det amerikanske svar på FDM – vist, at elbiler mister op til 40 procent af rækkevidden, hvis man kører med aircondition og varme tændt.

AAA har kørt med anlæggene tændt i henholdsvis minus 6,5 og plus 24 grader – og her har de kunnet notere sig, en forskel på 41 procent i rækkevidden på de testede biler – BMW i3s, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D og Volkswagen e-Golf.

Ifølge testen er forskellen dog kun på 12 procent, hvis man ikke har aircondition og varme tændt.

Tesla mener dog ikke selv, at det står så galt til, skriver WLOS.

– Den gennemsnitlige Model S-kunde oplever ikke i nærheden af den slags nedgang i rækkevidden, skriver Tesla ifølge mediet i et skriftligt svar.

Tesla skriver, at rækkevidden falder med 1 procent i 24 graders varme, men fortalte ikke, hvor meget de selv mener, at rækkevidden falder i koldt vejr.

Powered by Labrador CMS