Samsung holder ikke sit løfte med denne smartphone

Det sker ikke alligevel

Samsung holder ikke sit smartphone-løfte
Offentliggjort

Et løfte om bæredygtighed og brugervenlighed har nu udviklet sig til en mindre skandale for Samsung. 

Den sydkoreanske techgigant har måttet indrømme en fejl i oplysningerne om to af sine nyeste modeller, Galaxy S25 og Galaxy A26, hvor kunder blev vildledt til at tro, at batteriet kunne udskiftes derhjemme. Det skriver Giga.

Fejlen skaber debat

Ifølge en registrering i en officiel EU-database stod der, at brugerne frit kunne udskifte batteriet selv. 

I virkeligheden kræver processen både specialværktøj og teknisk erfaring, hvilket gør løftet om “brugervenlig reparation” urealistisk for de fleste forbrugere.

Samsung har efterfølgende erkendt fejlen og rettet informationen. 

Virksomheden understreger dog, at der ikke var tale om bevidst vildledning.

Kritik af grøn profil

Sagen vækker alligevel kritik fra flere sider, da Samsung de seneste år har fremhævet sin indsats for at gøre produkterne mere miljøvenlige og nemmere at reparere. 

At informationen om batteriet viste sig at være forkert, ses derfor som et tilbageslag for virksomhedens grønne image.

Nye krav på vej

EU arbejder netop nu med lovgivning, der skal sikre forbrugerne bedre adgang til at reparere deres elektronik. 

Producenter kan fremover blive forpligtet til at gøre batterier og reservedele lettere tilgængelige. 

For Samsung og andre store aktører kan det betyde, at markedsføring og virkelighed skal stemme langt bedre overens, hvis de vil bevare kundernes tillid.

Powered by Labrador CMS