Twitter sniger reklamer ind

Twitter åbner for sponsoreret indhold. Arkivfoto: Dado Ruvic/Scanpix
Udgivet Opdateret

Du har måske lagt mærke til, at der sniger sig sponsoreret indhold ind blandt dine Twitter-beskeder. Hvis ikke, opdager du det nok snart.

Man kan allerede optage og uploade videoer direkte på Twitter, men i fremtiden behøver du ikke engang trykke play for at se dem. Som man kender det fra Instagram, vil videoerne automatisk afspille i fuld længde eller i et loop på seks sekunder.

De såkaldte autoplay-videoer er dog ikke bare Twitter, der gerne vil glæde sine brugere med nye tiltag. Det er nærmere for at gøre Twitter til et mere interessant sted for firmaer at reklamere.

Netop det vil Twitter øge fokus på fremover. Twitter skal nemlig være mere profitskabende, forklarer Christiane Vejlø, der er digital analytiker hos Elektronista Media.

– Twitter har selvfølgelig brug for en forretningsmodel, der kan tjene penge. De er jo børsnoteret, så de er afhængige af værdiskabelse. I forvejen har de jo sponsoreret indhold, men når videoerne automatisk afspiller, er der større sandsynlighed for at brugerne ser på det, siger hun.

I de senere år har flere gratis tjenester skruet op for sponsoreret indhold. Således tvinges man til at se reklamer på YouTube og Facebook, hvilket ikke er blevet modtaget med begejstring af brugerne. Derfor er programmer, der kan fjerne reklameindhold fra disse sider, blevet populære.

Christiane Vejlø forstår dog ikke modviljen mod det betalte indhold.

– Der er ikke noget produkt, der er gratis. Hvis produktet er gratis, er det fordi, du er produktet. Det ville klæde folk at acceptere, at det her er firmaer, der investere mange penge og kører flere år med underskud. Det gør de jo for at tjene penge på et tidspunkt. Når deres brugere så ikke vil betale for indholdet, og det vil de ikke, må de jo finde andre måder at tjene penge på.

Når Twitter ikke kan tjene penge på brugerbetaling, må de altså gå andre veje. Her er sponsoreret indhold et logisk valg, forklarer Christiane Vejlø. Hun kan dog sagtens få øje på udfordringen.

Twitter bliver nød til at gå forsigtigt frem, så de ikke støder en masse brugere væk.

– De er forhåbentligt kloge nok til at kende deres brugere, og hvor grænsen går for reklamer. Det er klart, at de ikke kan lave noget, der er enormt forstyrrende for brugeroplevelsen. Så vil folk jo bare holde op med at bruge det. Twitter er nemlig også afhængig af at kunne sælge oplysninger om brugernes adfærd, forklarer hun.

I første omgang vil Twitter afprøve autoplay-videoerne på deres iOS apps til iPhone.

Newspaq

Powered by Labrador CMS