Bøderegn over lastbiler

En bøde på 35.000 kroner og kørselsforbud var blandt i alt 34 overtrædelser af cabotagereglerne

En målrettet indsats mundede ud i både bøder og kørselsforbud
En målrettet indsats mundede ud i både bøder og kørselsforbud
Udgivet Opdateret

Mellem den 3. og den 5. januar 2022 udførte Tungvogncenter Nord målrettet kontrol mod lastbiler, der udfører cabotagetransporter. 

I alt 34 overtrædelser vedrørende cabotagereglerne blev konstateret ved kontrol af 97 lastbiler og tre varebiler. 

Alle paragrafferne/artiklerne i EU-forordningen blev taget i brug, oplyser Nordjyllands Politi.

Særlig fokus i og omkring Århus

- Lige som de tidligere år har vi i starten af januar en målrettet cabotagekontrol, og denne gang havde vi valgt at lægge vores fokus i og omkring Århus. Når vi tager opstilling på for eksempel Aarhus havn går der ikke lang tid, før det rygtes i branchen via de sociale medier, udtaler politikommissær Claus Kjær-Pedersen, leder i Færdselsafdelingens Tungvogncenter Nord.

Han fortsætter: 

- Vi oplever derfor, at der er enkelte vognmænd/chauffører, der forsøger at finde alternative ruter eller alternative metoder til at komme af med godset. Det kan være omkobling på rastepladser uden for Århus. Derfor er det også vigtigt for os, at have kombinationen af en stationær kontrolplads og kørende patruljer.

Bøde på 35.000 kroner og kørselsforbud

En vognmandsvirksomhed havde eksempelvis ikke sørget for at en chauffør, der er tredjelandsstatsborger, havde fået udstedt den fornødne førerattest. Det er en bøde i den høje ende. 

35.000 kroner koster sådan en forseelse – samt kørselsforbud for den pågældende chauffør.

Hvad er cabotagekørsel

  • Cabotagekørsel er defineret som national transport for fremmed regning, der udføres i en begrænset periode i en værtsmedlemsstat i overensstemmelse med forordningen.
  • Cabotagekørsel kan kun udføres i tilknytning til en international transport.
  • Den internationale transport, der går forud for cabotagekørslen, skal have en sådan karakter, at den ikke primært har til formål at give mulighed for at anvende cabotagereglerne.

Kilde: Færdselsstyrelsen

Andre overtrædelser indebærer blandt andet manglende firmanavn, fejl/mangler på køretøjerne og manglende betaling af vejbenyttelsesafgift.

- Vi er opmærksomme på at mange lastbiler har holdt stille i juledagene, ofte i Danmark, og chaufførerne har været hjemme på juleferie i f.eks. Rumænien, Polen og de baltiske lande. Overraskende mange lastbiler med chauffører fra Fjernøsten havde ikke holdt stille, men havde kørt i juledagene, udtaler Claus Kjær-Pedersen.

Grundig tjek af cabotagetransporter

Reglerne siger, at cabotagetransporter kan udføres inden for 3 eller 7 dage efter en afsluttet international transport, alt efter om der er befordret gods til Danmark, eller om der er tale om en transport til Danmark uden gods.

Og disse regler bliver grundigt tjekket efter ifølge Claus Kjær-Pedersen: 

- Det var der nogle stykker, der ikke var opmærksomme på. Ligesom at der var nogle vognmænd, der havde udført flere end de tre tilladte cabotagetransporter i tilslutning til en international indgående transport.

Udfordringer med danske nummerplader

Der var desuden et par udenlandske transportvirksomheder, der har lejet lastbiler i Danmark, hvorefter de udfører cabotagetransport med lastbiler indregistreret på danske nummerplader.

- Det giver lidt udfordringer, da vi tidligere har været vant til, at når man snakker cabotagetransport, er det foretaget med udenlandsk registrerede lastbiler.

Powered by Labrador CMS