Kunder hos netbutikker får penge tilbage

Det var ulovligt, at netbutikkers kunder automatisk blev tilmeldt abonnement i forbindelse med køb af varer

Udgivet Opdateret

En række netbutikkers fremgangsmåde var groft vildledende, når kunder automatisk blev tilmeldt et abonnement i forbindelse med køb af varer.

Det har Højesteret afgjort torsdag.

Derfor pålægges netbutikkerne buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk nu at tilbagebetale kunderne deres abonnementsbetalinger for en periode, der strækker sig tilbage til 2017.

Ikke overholdt

Ifølge Højesteret blev butikkernes forpligtelser til klart og tydeligt at angive præmissen for køb af varer ikke overholdt, lyder det i afgørelsen.

Sø- og Handelsretten forbød i efteråret 2022 de tre netbutikker at bruge fremgangsmåden med automatisk tilmelding.

Den del er stadfæstet af Højesteret torsdag.

PRISER OG BESPARELSER

Virksomheder skal give korrekte prisoplysninger, fordi prisen er et væsentligt parameter, når forbrugerne skal sammenligne produkter og for at sikre fair konkurrence mellem virksomhederne.

Powered by Labrador CMS