Danske banker snydes af svindlere
- Medmindre vi skal tilbage til, at du møder fysisk op, så bliver det svært at lave noget, der er så brandsikkert, at ilden ikke går igennem
Citathistorie: Tjekdet
Det er ikke kun almindelige danskere, der bliver snydt af telefonsvindlere. Det lykkes også i stor stil svindlerne at snyde danske banker og omgå bankernes sikkerhedssystemer.
På den måde kan svindlerne misbruge bankkunders betalingskort og konti.
Det kan faktatjekmediet TjekDet afsløre på baggrund af lydoptagelser, der dokumenterer, hvordan svindlere ringer til banker og med succes udgiver sig for at være kunder.
Svindler på tværs af banker
Forud for opkaldene til bankerne har svindlerne på forhånd sikret sig kort- og konto oplysninger på deres ofre, som de bruger til at få genåbnet et spærret kort, de er ved at misbruge, eller hæve beløbsgrænsen på en kundes konto, så de kan stjæle endnu større beløb, end de ellers ville kunne.
TjekDet har fundet frem til i alt 10 banker, der er faldet for svindlernes skuespil.
Svindelekspert Sune Gabelgaard er med egne ord rystet over, hvad han hører på TjekDets lydfiler.
“Jeg havde forventet, at svindlerne havde fundet en bank, som var nem at arbejde med, men her lykkes svindlerne på tværs af banker,” siger han til TjekDet.
Godt forberedte
Af telefonsamtalerne fremgår det, at svindlerne i flere tilfælde er så godt forberedte, at de kan svare på bankens kontrolspørgsmål om den kunde, de foregiver at være. I andre tilfælde forsøger bankerne dårligt nok at identificere, hvem de har i røret.
I ét tilfælde tager det en svindler præcis ét minut at få genåbnet et offers spærrede kort. Han bliver kun spurgt om “sit” CPR-nummer og bedt om at vedkende sig de betalinger, han forsøger at foretage.
I et andet tilfælde åbner en supportmedarbejder et spærret kort, selvom svindleren svarer uklart og tøvende på de kontrolspørgsmål, han bliver stillet.

Næsten umuligt
Over for TjekDet erkender bankerne, at svindlere er lykkedes med at udgive sig for at være kunder hos dem. Kun Sparekassen Danmark har ønsket at stille op til et egentligt interview.
Her siger direktør Kim Mouritsen, at det næsten er umuligt at undgå fremtidig svindel uden at påføre kunderne unødig gene.
“Medmindre vi skal tilbage til, at du møder fysisk op, så bliver det svært at lave noget, der er så brandsikkert, at ilden ikke går igennem,” siger han til TjekDet.
Finans Danmark
Flere af bankerne har ikke ønsket at udtale sig, men henviser i stedet til bankernes interesseorganisation, Finans Danmark.
Her skriver finansdirektør Michael Busk-Jepsen i et mailsvar:
”Det er dybt beklageligt, at det i nogle tilfælde er lykkedes svindlerne at trænge igennem et af bankernes kontrolsystemer. Det viser, at de kriminelle er utrolig dygtige, og at svindlen kan ramme alle. Vi er i kontakt med vores medlemmer og har opfordret alle til at gennemgå relevante sikkerhedsprocedurer, som er nødvendige i disse situationer.”