Det kniber med sproget i danske børnehaver

Foto: Colourbox.com (Modelfoto)
Udgivet Opdateret

Danske pædagoger er gode til at skabe trivsel og tryghed for små børn, men anderledes dårligt går det med at få lært de mindste det danske sprog.

Det viser en ny ph.d-afhandling ifølge Jyllands-Posten.

I afhandlingen er 506 pædagogers arbejde blevet undersøgt og målt på en skala fra 1-7 som også benyttes internationalt. Her scorer danske pædagoger blot 2,4 i at udvikle børnehavebørnenes sproglige og kognitive færdigheder, hvilket udløser karakteren »lav kvalitet«, skriver Jyllands-Posten.

»Resultaterne viser, at der er stort behov for, at pædagogernes faglige niveau bliver løftet. Det er vigtigt, at de bliver bedre, for vi ved, at mange danske børn har svært ved at læse, faktisk så svært, at en del ikke kan gennemføre en uddannelse. Der er flere forskningsprojekter, der viser, at en indsats allerede i børnehaven og vuggestuen er vigtig for at sikre, at børnene udvikler deres sprog, og børn med gode sproglige forudsætninger, når de starter i skolen, har generelt lettere ved at lære at læse og klarer sig bedre fagligt,« siger forfatter til afhandlingen, Justin Markussen-Brown fra Institut for Sprog og Kommunikation på SDU til avisen.

Mens de danske pædagoger klarer sig dårligt i forhold til den sproglige udvikling, er de til gengæld gode til at udvikle børnene socialt og skabe tryghed.

Powered by Labrador CMS